| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Od czego zacząć w eksporcie

Od czego zacząć w eksporcie

Firma, która chce wejść ze swoją produkcją lub usługami na rynek zagraniczny, ma do wyboru eksport pośredni, eksport bezpośredni lub sprzedaż licencji.

 
Zaletą eksportu pośredniego – czyli sprzedaży produktów za granicę przez pośrednika krajowego, który zakupuje produkty w celu ich dalszej odsprzedaży – jest to, że trudności wejścia na rynek zagraniczny pokonuje pośrednik. Wadą jest niska opłacalność transakcji z powodu długiego łańcucha pośredników krajowych i zagranicznych.

W eksporcie bezpośrednim firma sprawuje pełną kontrolę nad poszczególnymi etapami procesu, zdobywa doświadczenie, a w efekcie silniej przestawia się na standardy zagraniczne. Jednak ta nauka odbywa się na własnych błędach. Wysokie są koszty organizacyjne, a także ryzyko niepowodzeń i strat.
Licencjonowanie, czyli udostępnienie kontrahentowi zagranicznemu tzw. wartości niematerialnych i prawnych (chronione patentem rozwiązania techniczne, technologiczne czy organizacyjne, know-how, marki handlowej czy nazwy firmy) zapewnia zazwyczaj około 5 procent przychodów netto ze sprzedaży.

W Polsce bardzo popularna jest produkcja na zamówienie zagranicznego kontrahenta. To on jest odpowiedzialny za promocję i sprzedaż produktu, często też daje mu swoją markę. Zalety: niskie zaangażowanie kapitałowe i niskie ryzyko.
Hanna Tobolska


reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marta Padała

Instruktorka nauki jazdy kat.B z uprawnieniami egzaminatora

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »