| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Od czego zacząć w eksporcie

Od czego zacząć w eksporcie

Firma, która chce wejść ze swoją produkcją lub usługami na rynek zagraniczny, ma do wyboru eksport pośredni, eksport bezpośredni lub sprzedaż licencji.

 
Zaletą eksportu pośredniego – czyli sprzedaży produktów za granicę przez pośrednika krajowego, który zakupuje produkty w celu ich dalszej odsprzedaży – jest to, że trudności wejścia na rynek zagraniczny pokonuje pośrednik. Wadą jest niska opłacalność transakcji z powodu długiego łańcucha pośredników krajowych i zagranicznych.

W eksporcie bezpośrednim firma sprawuje pełną kontrolę nad poszczególnymi etapami procesu, zdobywa doświadczenie, a w efekcie silniej przestawia się na standardy zagraniczne. Jednak ta nauka odbywa się na własnych błędach. Wysokie są koszty organizacyjne, a także ryzyko niepowodzeń i strat.
Licencjonowanie, czyli udostępnienie kontrahentowi zagranicznemu tzw. wartości niematerialnych i prawnych (chronione patentem rozwiązania techniczne, technologiczne czy organizacyjne, know-how, marki handlowej czy nazwy firmy) zapewnia zazwyczaj około 5 procent przychodów netto ze sprzedaży.

W Polsce bardzo popularna jest produkcja na zamówienie zagranicznego kontrahenta. To on jest odpowiedzialny za promocję i sprzedaż produktu, często też daje mu swoją markę. Zalety: niskie zaangażowanie kapitałowe i niskie ryzyko.
Hanna Tobolska


reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

EY

Firma EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »