| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Leasing tańszy od kredytu

Leasing tańszy od kredytu

Pojazd można wyleasingować i płacić tylko za jego użytkowanie. Może to robić nie tylko firma, ale i osoba prywatna. Taka opcja może być tańsza od kredytu o 20 proc.


Nie każdy wie, że kredyt bankowy nie jest jedynym sposobem finansowania zakupu samochodu. Od kilku lat również klienci indywidualni mogą wyleasingować pojazd, czyli skorzystać z tzw. leasingu prywatnego lub konsumenckiego. Przy obecnych stawkach oprocentowania kredytów samochodowych leasing może być od nich tańszy nawet o około 20 proc.

Z uwagi na niejasności prawne, leasing konsumencki nie jest jeszcze popularny, a jego udział w przychodach firm leasingowych jest raczej symboliczny. Po pierwsze, nie wiadomo, czy leasing prywatny w każdej formie podlega pod uregulowania wynikające z ustawy o kredycie konsumenckim. Po drugie, w umowie leasingu finansowego odpisów amortyzacyjnych od przedmiotu leasingu dokonuje korzystający. Jednak w przypadku leasingu prywatnego korzystający nie może ich dokonywać, ponieważ jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Obecnie firmy leasingowe dysponują dwiema sprzecznymi opiniami urzędów skarbowych, czy osoba prywatna w ogóle może zawrzeć umowę leasingu.

– Wyjaśnienie tych wątpliwości umożliwi szersze niż do tej pory wejście leasingu prywatnego na rynek – prognozuje Andrzej Sugajski, dyrektor Związku Przedsiębiorstw Leasingowych.

Obecnie zaledwie kilka podmiotów zdecydowało się wprowadzić leasing prywatny do swojej oferty. W krajach, w których leasing ma dłuższe tradycje, około 20-30 proc. kupowanych przez konsumentów pojazdów finansowanych jest właśnie w ten sposób.

Dwa rodzaje umów

Decydując się na leasing konsumencki klienci mogą wybierać spośród dwóch rodzajów leasingu: standardowego i odnawialnego. W pierwszym przypadku klienci płacić będą wyższe raty leasingowe, tzw. czynsze, ale po wygaśnięciu umowy mają możliwość wykupienia samochodu za 1 proc. jego początkowej wartości. Żeby przekonać się, ile kosztować nas będzie użytkowanie samochodu, założyliśmy, że klient chce wziąć w leasing pojazd o wartości 61 tys. zł brutto na okres 35 miesięcy, np. toyotę corollę. Z harmonogramu spłat, przygotowanego przez EFL wynika, że po wpłaceniu 10-proc. wpłaty własnej, a więc 5 tys. zł (wpłata liczona jest od ceny pojazdu netto), klient spłacałby miesięcznie 1763,5 zł brutto. Po wygaśnięciu umowy mógłby wykupić samochód za 500 zł, czyli 1 proc. wartości ofertowej.

Przyjrzyjmy się teraz, ile kosztowałoby kupienie takiego samego auta na kredyt. Do symulacji przyjęliśmy kredyt w kwocie 55 tys. zł, zakładając, że klient posiada – tak jak w opcji leasingowej – 10-proc. udział własny. Średnie oprocentowanie kredytu samochodowego to dzisiaj około 8 proc. Do tego musimy doliczyć około 2-proc. prowizję. Rata takiego kredytu, rozłożona na 35 miesięcy, wyniosłaby około 1802,44 zł. Całkowity koszt kredytu (suma odsetek i prowizji) to w tym przypadku około 8,1 tys. zł, natomiast koszty leasingowe wyniosłyby około 6,2 tys. zł. Na leasingu klient zaoszczędziłby więc 1,9 tys. zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Bartosz Napolski

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »