| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Uczniowie chcą zajęć praktycznych z przedsiębiorczości

Uczniowie chcą zajęć praktycznych z przedsiębiorczości

Program lekcji przedsiębiorczości jest przeładowany, a nauczyciele nie nawiązują współpracy z właścicielami firm - to wnioski z raportu Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli i Narodowego Banku Polskiego.



Ponad 63 proc. nauczycieli podstaw przedsiębiorczości deklaruje, że w ich szkole odbywają się zajęcia pozalekcyjne na ten temat. Jednak tylko 7 proc. z nich potrafi powiedzieć, na czym one polegają. Głównie skupiają się wokół przygotowań do konkursów, olimpiad ekonomicznych czy realizacji projektów dla różnych organizacji pozarządowych.

Aż 50 proc. nauczycieli nie nawiązuje współpracy z właścicielami firm, bankami, urzędami pracy. – Oznacza to, że lekcje opierają się tylko na podręcznikach. Tymczasem jedna wizyta przedsiębiorcy w szkole czy obserwacja pracy firmy może więcej nauczyć niż kilka godzin suchych wykładów – piszą autorzy raportu Edukacja Ekonomiczna w Polskich Szkołach Ponadgimnazjalnych przygotowanego przez CODN i NBP.

Zdaniem uczniów lekcje przedsiębiorczości obejmują dużo nieinteresujących, wręcz niepotrzebnych wiadomości. Uważają oni, że nie powinno poświęcać się ich na zagadnienia dotyczące roli banków w gospodarce, etyki w biznesie czy ekonomicznych skutków integracji Polski z UE. Podobnie sądzą nauczyciele. Podkreślają, że podstawa programowa jest przeładowana w stosunku do niewielkiego wymiaru zajęć – dwie godziny lekcyjne przez dwa lata. W efekcie zbyt mało czasu obejmują zagadnienia praktyczne, czyli zakładanie firm prowadzących działalność gospodarczą, poszukiwanie pracy, prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy.

Stefan Sutyniec, przedsiębiorca uczący zarządzania firmą w Zespole Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących nr 7 w Łomży, dodaje, że podręczniki wydane w 2005 roku oparte są na już nieaktualnych ustawach, np. ustawie o podatku VAT z 2004 roku czy nieobowiązującej ustawie o działalności gospodarczej.

Dlatego też nauczyciele i eksperci z NBPi CODN apelują do resortu edukacji o zmianę podstawy programowej, a także wprowadzenie przedmiotu na egzamin maturalny. Dzięki temu zostanie bowiem zwiększona jego ranga.


Jolanta Góra

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Macuga

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »