| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > KRS. Odpisy nadal w formie papierowej

KRS. Odpisy nadal w formie papierowej

Na biurko prezydenta trafi nowela ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym. Umożliwi o­na od 1 stycznia 2007 r. prowadzenie katalogu dokumentów spółek w formie elektronicznej.


Zmiana prawa

Zostanie utworzony nowy elektroniczny katalog dokumentów spółek z o.o., akcyjnych, komandytowo-akcyjnych i europejskich – przewiduje uchwalona wczoraj przez Sejm ustawa o zmianie ustawy z 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz.U. z 2001 r. nr 17, poz. 209). Umożliwi on udostępnianie informacji zawartych w dokumentach spółek złożonych do akt rejestrowych danego podmiotu gospodarczego. W katalogu znajdą się min.: akty założycielskie, umowy, statuty, uchwały o powołaniu i odwołaniu członków organów spółek oraz roczne sprawozdania finansowe.

Rejestr i katalog będą połączone w formie elektronicznej. Dokumenty, które do tej pory zostały w sądach złożone w formie papierowej, zanim zostaną przekazane do katalogu, muszą zostać przetworzone na formę elektroniczną.
Zapewnienie elektronicznego dostępu do Centralnej Informacji spowoduje, że wszyscy zainteresowani będą mogli uzyskać również w formie elektronicznej odpisy, wyciągi, zaświadczenia i informacje. Będą one wydawane odpłatnie.

Nadal jednak za dokument wydany przez sąd uznawać się będzie tylko odpis, wyciąg, zaświadczenie i informację w formie papierowej. Przeszkodą do przyznania dokumentom w formie elektronicznej mocy dokumentu wydanego przez sąd są przepisy, które pozwalają wykorzystać podpis elektroniczny wyłącznie osobom fizycznym. W formie elektronicznej nie można też używać elektronicznych pieczęci. Podstawowe informacje o podmiotach wpisanych do rejestru przedsiębiorców i do rejestru stowarzyszeń oraz innych organizacji będą przez Centralną Informację udostępniane bezpłatnie.

KRS PO ZMIANACH
Plusy
• Bezpłatne informacje o podmiotach wpisanych do KRS.
• Wydawanie dokumentów w formie elektronicznej.
Minusy
• Informacja elektroniczna nie ma wartości dokumentu sądowego.
• Długa vacatio legis – przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2007 r.
 


Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marta Kosińska

ekspert rynku nieruchomości

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »