| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Znak towarowy nie może wprowadzać w błąd

Znak towarowy nie może wprowadzać w błąd

Fonetyczne podobieństwo znaków towarowych może wprowadzać w błąd konsumentów. Dlatego niedopuszczalna jest rejestracja takiego znaku dla produktów tej samej kategorii - orzekł sąd administracyjny.

Tomasz D. w 1998 roku uzyskał prawo ochronne na znak towarowy Thomas Gottie. Znak miał obejmować ubrania, buty i nakrycia głowy. Rok później wniosek o rejestrację znaku towarowego z użyciem słowa „gottie” złożył Grzegorz G., który chciał tymże znakiem opatrzyć krawaty. W toku postępowania rejestracyjnego Tomasz D. zgłosił istnienie swojego znaku jako okoliczności uniemożliwiającej rejestrację znaku towarowego konkurenta. Grzegorz G. stwierdził jednak, że w obrocie nie funkcjonują ubrania ze znakiem towarowym Thomas Gottie, gdyż funkcjonuje on na rynku reklamy. Urząd Patentowy uwzględnił tę argumentację i zarejestrował znak Gottie Fridrich Gottie.

Tomasz D. odwołał się jednak od decyzji UP powołując się na podobieństwo znaków i ewentualne utrudnienia w obrocie. Jego zdaniem krawaty stanowią część ubrania, więc ich sprzedaż pod znakiem Gottie Fridrich Gottie mogłaby prowadzić do błędnego utożsamiania wszelkich ubrań z tą właśnie nazwą. Urząd Patentowy podzielił te argumenty i uchylił zaskarżoną decyzję, unieważniając znak Gottie Fridrich Gottie. Ponadto UP uznał, że oba znaki są podobne fonetycznie, co może prowadzić do pomyłek klientów.

Grzegorz G. wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie o unieważnienie prawa ochronnego na znak towarowy. Podniósł, że jego znak od kilku lat funkcjonuje w obrocie, a krawaty nie są częścią ubrania.

Sąd administracyjny nie zgodził się z zarzutami skarżącego. Zdaniem sądu krawat jest częścią ubrania, a zatem nie ma podstaw twierdzić, że należy on do innej klasy towarów.

Wprowadzanie do obrotu krawatów oznaczonych znakiem Gottie Fridrich Gottie doprowadziłoby do utrudnień w zakresie odróżnienia produktów obu znaków. WSA uznał również, że zarówno w jednym jak i drugim znaku wiodącym elementem jest słowo „gottie”. Według sądu ten właśnie element zwraca uwagę klienta i może to prowadzić do pomyłek.

Sygn. akt VI SA/Wa 1012/06

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Mariusz Gierus

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »