| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Coraz mniej podrabianego paliwa

Coraz mniej podrabianego paliwa

Zmniejsza się ilość podrabianego paliwa - wynika z kontroli Inspekcji Handlowej. Fałszowaniu paliw ma też przeciwdziałać nowa ustawa o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw.

– Podczas transportu można dość łatwo sfałszować przewożone paliwo, dlatego nie wyobrażam sobie, aby ta sfera działalności została wyłączona z nowej ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw – mówi Halina Pupacz.
Ustawa nie przewiduje także kontroli niektórych biopaliw.
– Problematyczne może okazać się dopuszczenie odstępstw w zakresie wymagań jakościowych dla biopaliw ciekłych, stosowanych w wybranych flotach pojazdów – mówi Jarosław Patyk, dyrektor w Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego. Chodzi o biopaliwa, które będą sporządzane na zamówienie danego przedsiębiorstwa. Mają one spełniać wymagania jakościowe określone w normie zakładowej lub specyfikacji zamawiającego.
– Jest to ryzykowne ze względu na potencjalne wykorzystanie takiego paliwa poza flotami – zachętą będzie jego niższa cena – dodaje Jarosław Patyk.
Według niego, powinna zostać zachowana zasada, że paliwo ma spełniać wszystkie wymagania jakościowe, bez względu na zawartość biokomponentów.

W tym roku lepiej

Tegoroczna kontrola jakości paliw wypadła znacznie lepiej, niż w ubiegłych latach, kiedy nieprawidłowości sięgały nawet 25 proc. badanych próbek paliwa. W pierwszej połowie tego roku Inspekcja Handlowa skontrolowała 1022 stacje paliw i 29 hurtowni. Tym razem niecałe 3 proc. zbadanych próbek paliwa okazało się niewłaściwej jakości, podczas gdy w analogicznym okresie 2005 roku – prawie 7 proc. Według Inspekcji, to efekt lepszej współpracy z policją i Centralnym Biurem Śledczym.
W tegorocznej kontroli nieprawidłowości dotyczą 17 proc. skontrolowanych stacji.
– Prawie czterokrotnie zmalała paliwowa recydywa, czyli liczba stacji, które ponownie sprzedają paliwo niewłaściwej jakości, mimo że w ubiegłym roku wykryto u nich nieprawidłowości – mówi Cezary Banasiński.
Niestety, również w tym roku nie obyło się bez nowych czarnych rekordów – np. próbka oleju napędowego pobrana na stacji w Będgoszczy (nie Bydgoszczy!) zawierała ponad 8000 mg/kg siarki, podczas gdy dopuszczalna wielkość to 50 mg/kg!

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Ewa Usowicz

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Agata Kowalska

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »