| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Ma być mniej chrzczonego paliwa

Ma być mniej chrzczonego paliwa

Nowa ustawa zaostrza sankcje za fałszowanie paliw. Najniższa grzywna za chrzczenie paliwa wyniesie 50 tysięcy zł.


Dziś w Sejmie odbędzie się II czytanie rządowego projektu ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, która zastąpi obowiązującą ustawę z dnia 23 stycznia 2004 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych (Dz.U. nr 34, poz. 293). Wczoraj swoje sprawozdanie o projekcie złożyła Komisji Gospodarki zajmująca się nim podkomisja. Wprowadzone poprawki mają charakter redakcyjny, a nie legislacyjny. Podkomisja nie przyjęła propozycji zmian wskazywanych m.in. przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który kwestionował zbyt niskie środki na realizację ustawy, proponując ich zwiększenie z nakładanych na przedsiębiorców kar – mówi poseł Tadeusz Aziewicz, przewodniczący podkomisji.
Projekt przewiduje wprowadzenie od 1 stycznia 2007 r. znacznie ostrzejszych i rozleglejszych kontroli u przedsiębiorców zajmujących się obrotem paliwami. Uzasadniają to kontrole dotychczas przeprowadzane przez Inspekcję Handlową, w ramach których okazywało się, że nawet do 25 proc. badanych paliw jest niewłaściwej jakości. Zgodnie ze zmianami, inspekcja będzie mogła kontrolować nie tylko dystrybutorów paliw, ale również producentów i przedsiębiorców magazynujących paliwa. Kontrole będą mogły być przeprowadzane u wszystkich podmiotów, które produkują, magazynują lub sprzedają paliwa, a nie tylko u tych, na których wpływały skargi lub u których wcześniej wykryto nieprawidłowości.

Szerszy będzie również katalog paliw podlegających badaniu. Możliwe będzie kontrolowanie nie tylko benzyny i oleju napędowego, ale również gazu skroplonego (LPG) i sprężonego gazu ziemnego (CNG). Projekt wprowadza również ustawowy wymóg badania próbek paliwa w laboratoriach niezależnych od przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących lub sprzedających paliwa. Nowością jest również fakt, że kontrola paliw będzie możliwa nawet wówczas, gdy w tym samym czasie u przedsiębiorcy trwa inna kontrola.

Projektowana ustawa wprowadza dolną granicę grzywny za fałszowanie paliw – nie mniej niż 50 000 zł, natomiast w przypadku paliwa znacznej wartości – nie mniej niż 100 000 zł. Maksymalna grzywna pozostaje bez zmian – może wynieść milion złotych, podobnie jak kary pozbawienia wolności (nawet do 5 lat).

ZALETY I WADY NOWEJ USTAWY
Plusy
• Możliwość kontrolowania również producentów paliw
• Objęcie kontrolami gazu LPG
• Kontrole nie będą mogły być przeprowadzane w laboratoriach zależnych od producentów
Minusy
• Wysokie koszty jej realizacji – 6 mln zł rocznie, przy czym UOKiK kwestionował je jako niewystarczające

Ewa Usowicz

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Krzemirski

Współzałożyciel Fabryki Narciarzy. Instruktor narciarstwa od 19 roku życia. Prócz legitymacji państwowej, posiada również uprawnienia Niemieckiego Stowarzyszenia SPORTS.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »