| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Ma być mniej chrzczonego paliwa

Ma być mniej chrzczonego paliwa

Nowa ustawa zaostrza sankcje za fałszowanie paliw. Najniższa grzywna za chrzczenie paliwa wyniesie 50 tysięcy zł.


Dziś w Sejmie odbędzie się II czytanie rządowego projektu ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, która zastąpi obowiązującą ustawę z dnia 23 stycznia 2004 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych (Dz.U. nr 34, poz. 293). Wczoraj swoje sprawozdanie o projekcie złożyła Komisji Gospodarki zajmująca się nim podkomisja. Wprowadzone poprawki mają charakter redakcyjny, a nie legislacyjny. Podkomisja nie przyjęła propozycji zmian wskazywanych m.in. przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który kwestionował zbyt niskie środki na realizację ustawy, proponując ich zwiększenie z nakładanych na przedsiębiorców kar – mówi poseł Tadeusz Aziewicz, przewodniczący podkomisji.
Projekt przewiduje wprowadzenie od 1 stycznia 2007 r. znacznie ostrzejszych i rozleglejszych kontroli u przedsiębiorców zajmujących się obrotem paliwami. Uzasadniają to kontrole dotychczas przeprowadzane przez Inspekcję Handlową, w ramach których okazywało się, że nawet do 25 proc. badanych paliw jest niewłaściwej jakości. Zgodnie ze zmianami, inspekcja będzie mogła kontrolować nie tylko dystrybutorów paliw, ale również producentów i przedsiębiorców magazynujących paliwa. Kontrole będą mogły być przeprowadzane u wszystkich podmiotów, które produkują, magazynują lub sprzedają paliwa, a nie tylko u tych, na których wpływały skargi lub u których wcześniej wykryto nieprawidłowości.

Szerszy będzie również katalog paliw podlegających badaniu. Możliwe będzie kontrolowanie nie tylko benzyny i oleju napędowego, ale również gazu skroplonego (LPG) i sprężonego gazu ziemnego (CNG). Projekt wprowadza również ustawowy wymóg badania próbek paliwa w laboratoriach niezależnych od przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących lub sprzedających paliwa. Nowością jest również fakt, że kontrola paliw będzie możliwa nawet wówczas, gdy w tym samym czasie u przedsiębiorcy trwa inna kontrola.

Projektowana ustawa wprowadza dolną granicę grzywny za fałszowanie paliw – nie mniej niż 50 000 zł, natomiast w przypadku paliwa znacznej wartości – nie mniej niż 100 000 zł. Maksymalna grzywna pozostaje bez zmian – może wynieść milion złotych, podobnie jak kary pozbawienia wolności (nawet do 5 lat).

ZALETY I WADY NOWEJ USTAWY
Plusy
• Możliwość kontrolowania również producentów paliw
• Objęcie kontrolami gazu LPG
• Kontrole nie będą mogły być przeprowadzane w laboratoriach zależnych od producentów
Minusy
• Wysokie koszty jej realizacji – 6 mln zł rocznie, przy czym UOKiK kwestionował je jako niewystarczające

Ewa Usowicz

reklama

Źródło:

GP

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

APRIL Polska Service sp. z o.o.

Multiagencja ubezpieczeniowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »