| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Ma być mniej chrzczonego paliwa

Ma być mniej chrzczonego paliwa

Nowa ustawa zaostrza sankcje za fałszowanie paliw. Najniższa grzywna za chrzczenie paliwa wyniesie 50 tysięcy zł.


Dziś w Sejmie odbędzie się II czytanie rządowego projektu ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, która zastąpi obowiązującą ustawę z dnia 23 stycznia 2004 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych (Dz.U. nr 34, poz. 293). Wczoraj swoje sprawozdanie o projekcie złożyła Komisji Gospodarki zajmująca się nim podkomisja. Wprowadzone poprawki mają charakter redakcyjny, a nie legislacyjny. Podkomisja nie przyjęła propozycji zmian wskazywanych m.in. przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który kwestionował zbyt niskie środki na realizację ustawy, proponując ich zwiększenie z nakładanych na przedsiębiorców kar – mówi poseł Tadeusz Aziewicz, przewodniczący podkomisji.
Projekt przewiduje wprowadzenie od 1 stycznia 2007 r. znacznie ostrzejszych i rozleglejszych kontroli u przedsiębiorców zajmujących się obrotem paliwami. Uzasadniają to kontrole dotychczas przeprowadzane przez Inspekcję Handlową, w ramach których okazywało się, że nawet do 25 proc. badanych paliw jest niewłaściwej jakości. Zgodnie ze zmianami, inspekcja będzie mogła kontrolować nie tylko dystrybutorów paliw, ale również producentów i przedsiębiorców magazynujących paliwa. Kontrole będą mogły być przeprowadzane u wszystkich podmiotów, które produkują, magazynują lub sprzedają paliwa, a nie tylko u tych, na których wpływały skargi lub u których wcześniej wykryto nieprawidłowości.

Szerszy będzie również katalog paliw podlegających badaniu. Możliwe będzie kontrolowanie nie tylko benzyny i oleju napędowego, ale również gazu skroplonego (LPG) i sprężonego gazu ziemnego (CNG). Projekt wprowadza również ustawowy wymóg badania próbek paliwa w laboratoriach niezależnych od przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących lub sprzedających paliwa. Nowością jest również fakt, że kontrola paliw będzie możliwa nawet wówczas, gdy w tym samym czasie u przedsiębiorcy trwa inna kontrola.

Projektowana ustawa wprowadza dolną granicę grzywny za fałszowanie paliw – nie mniej niż 50 000 zł, natomiast w przypadku paliwa znacznej wartości – nie mniej niż 100 000 zł. Maksymalna grzywna pozostaje bez zmian – może wynieść milion złotych, podobnie jak kary pozbawienia wolności (nawet do 5 lat).

ZALETY I WADY NOWEJ USTAWY
Plusy
• Możliwość kontrolowania również producentów paliw
• Objęcie kontrolami gazu LPG
• Kontrole nie będą mogły być przeprowadzane w laboratoriach zależnych od producentów
Minusy
• Wysokie koszty jej realizacji – 6 mln zł rocznie, przy czym UOKiK kwestionował je jako niewystarczające

Ewa Usowicz

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Cypel

absolwent pedagogiki (specjalizacja doradztwo zawodowe z coachingiem) oraz studiów podyplomowych z zarządzania personelem. Od 2011 roku aktywnie zajmuje się̨ coachingiem, który jest jego pasją. Ukończył Practitioner Coach Diploma, szkolenie certyfikowane przez Noble Manhattan Coaching, International Institute of Coaching and Mentoring oraz Institute of Leadership and Management. Dodatkowo ukończył Coaching Clinic® Licensing Program, szkolenie licencjonowane przez CoachU oraz International Coach Federation, tym samym stając się̨ licencjonowanym trenerem Coaching Clinic®, najbardziej kompleksowego na polskim rynku szkolenia rozwijającego umiejętności coachingowe menedżerów. Jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Coachingu i Rozwoju oraz Stowarzyszenia Doradców Szkolnych i Zawodowych Rzeczypospolitej Polskiej. Autor artykułów o tematyce coachingowej dla: czasopisma Personel i Zarządzanie oraz tekstów portali prnews.pl, hrnews.pl, architekcikariery.pl, a także autor komentarzy do czterech dylematów etycznych coacha w książce „Profesjonalny coaching zasady i dylematy etyczne w pracy coacha”. Jest również̇ jednym ze współautorów książki „Zastosowanie coachingu w polityce społecznej”. W 2015 r. przeprowadził pierwsze w Polsce badania naukowe nad skutecznością̨ e-coachingu w rozwoju osobistym ludzi.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK