| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Szybka konsolidacja rynku

Szybka konsolidacja rynku

Najwięksi polscy producenci żywności przejmują coraz więcej firm. Zapowiada się ostra rywalizacja rodzimych firm z zagranicznymi koncernami.


Dla polskich producentów żywności celem strategicznym jest obecnie budowanie silnych grup kapitałowych i holdingów. Według analityków PricewaterhouseCoopers, sukces polskiej żywności w UE i rosnący eksport przyśpieszają ten proces.
– Wiele polskich firm doskonale radzi sobie na rynku, wygrywa z zagranicznymi i ma wolne środki na przejęcia – uważa Rafał Sieradzki, analityk PMR.

W grupie siła

Grupa Maspex, największa polska grupa kapitałowa w branży spożywczej, przejęła ostatnio małego producenta soków – spółkę Litex. Nieoficjalnie wiadomo, że wadowicka firma chce przejąć też firmę Malma – swojego największego konkurenta na rynku makaronów. Powadzi też negocjacje na temat fuzji z producentem napojów – spółką Hoop.
Dzięki akwizycjom przychody Maspex rosną w tempie 30 proc. rocznie. O ile jednak branża makaronowa jest bardzo rozdrobniona, o tyle rynek soków i napojów niegazowanych, wart ponad 2 mld zł, jest już silnie skoncentrowany – ponad 70 proc. należy do trzech polskich firm. Do walki z Maspeksem – liderem (40 proc. rynku) stają Agros Nova i Hortex. W odróżnieniu od innych sektorów, niewielki udział mają tu zagraniczne koncerny: Coca- Cola czy PepsiCo.
– Koncentracja jest nieunikniona. Małe firmy nie mają środków na znaczące inwestycje rynkowe, ulegają marginalizacji – wyjaśnia Robert Niewiadomski, prezes Agros Nova, który połączył się z Sondą, a potem przejął firmę Dr Witt. Jego zdaniem spółki spożywcze będą się łączyć, bo rośnie znaczenie dużych sieci handlowych w obrotach produktami spożywczymi. Większe podmioty uzyskują lepsze ceny i miejsce na półkach.

Producenci z dystrybutorami

Na Zachodzie producenci łączą się z dystrybutorami, by efektywniej wykorzystywać struktury logistyczno-dystrybucyjne. W Polsce widać to w branży alkoholowej. Ostatnio grupa Ambra, (30 proc. rynku win) przejęła największą spółkę dystrybucyjną TiM. Ambra zainwestowała też w Przedsiębiorstwo Winiarskie Seneclauze, prowadzące sklepy z winami LA Passion du Vin.
Aktywna jest grupa CEDC, największy dystrybutor i producent alkoholi. W zeszłym roku przejęła spółki Bols (za ponad 200 mln USD) i Polmos Białystok (315 mln USD).
– Planujemy kolejne przejęcia w Polsce, głównie lokalnych dystrybutorów – zapowiada William Carey, prezes CEDC.
Łączą się dystrybutorzy i producenci bakalii. Spółka Atlanta Poland, zajmująca się handlem oraz przetwórstwem bakalii, przejęła innego producenta i dystrybutora – Bakal Center. Planowane przez Atlantę przejęcia mają zwiększyć jej przychody ze 130 mln zł w 2005 do 300 mln zł w 2007 roku.
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Wróbel

analityk rynków finansowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »