| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Szybka konsolidacja rynku

Szybka konsolidacja rynku

Najwięksi polscy producenci żywności przejmują coraz więcej firm. Zapowiada się ostra rywalizacja rodzimych firm z zagranicznymi koncernami.


Dla polskich producentów żywności celem strategicznym jest obecnie budowanie silnych grup kapitałowych i holdingów. Według analityków PricewaterhouseCoopers, sukces polskiej żywności w UE i rosnący eksport przyśpieszają ten proces.
– Wiele polskich firm doskonale radzi sobie na rynku, wygrywa z zagranicznymi i ma wolne środki na przejęcia – uważa Rafał Sieradzki, analityk PMR.

W grupie siła

Grupa Maspex, największa polska grupa kapitałowa w branży spożywczej, przejęła ostatnio małego producenta soków – spółkę Litex. Nieoficjalnie wiadomo, że wadowicka firma chce przejąć też firmę Malma – swojego największego konkurenta na rynku makaronów. Powadzi też negocjacje na temat fuzji z producentem napojów – spółką Hoop.
Dzięki akwizycjom przychody Maspex rosną w tempie 30 proc. rocznie. O ile jednak branża makaronowa jest bardzo rozdrobniona, o tyle rynek soków i napojów niegazowanych, wart ponad 2 mld zł, jest już silnie skoncentrowany – ponad 70 proc. należy do trzech polskich firm. Do walki z Maspeksem – liderem (40 proc. rynku) stają Agros Nova i Hortex. W odróżnieniu od innych sektorów, niewielki udział mają tu zagraniczne koncerny: Coca- Cola czy PepsiCo.
– Koncentracja jest nieunikniona. Małe firmy nie mają środków na znaczące inwestycje rynkowe, ulegają marginalizacji – wyjaśnia Robert Niewiadomski, prezes Agros Nova, który połączył się z Sondą, a potem przejął firmę Dr Witt. Jego zdaniem spółki spożywcze będą się łączyć, bo rośnie znaczenie dużych sieci handlowych w obrotach produktami spożywczymi. Większe podmioty uzyskują lepsze ceny i miejsce na półkach.

Producenci z dystrybutorami

Na Zachodzie producenci łączą się z dystrybutorami, by efektywniej wykorzystywać struktury logistyczno-dystrybucyjne. W Polsce widać to w branży alkoholowej. Ostatnio grupa Ambra, (30 proc. rynku win) przejęła największą spółkę dystrybucyjną TiM. Ambra zainwestowała też w Przedsiębiorstwo Winiarskie Seneclauze, prowadzące sklepy z winami LA Passion du Vin.
Aktywna jest grupa CEDC, największy dystrybutor i producent alkoholi. W zeszłym roku przejęła spółki Bols (za ponad 200 mln USD) i Polmos Białystok (315 mln USD).
– Planujemy kolejne przejęcia w Polsce, głównie lokalnych dystrybutorów – zapowiada William Carey, prezes CEDC.
Łączą się dystrybutorzy i producenci bakalii. Spółka Atlanta Poland, zajmująca się handlem oraz przetwórstwem bakalii, przejęła innego producenta i dystrybutora – Bakal Center. Planowane przez Atlantę przejęcia mają zwiększyć jej przychody ze 130 mln zł w 2005 do 300 mln zł w 2007 roku.

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Jacek Andziak

Księgowy / Biuro rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »