| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Polscy konsumenci - ufni czy nie

Polscy konsumenci - ufni czy nie

Biznesmeni i konsumenci w krajach Unii Europejskiej nadal są w dobrych nastrojach. Również w maju wskaźnik zaufania wzrósł, choć nieznacznie. W Polsce konsumenci tracą pewność, czy za rok gospodarka zachowa swoją kondycję.

W maju szósty miesiąc z rzędu nastroje kół biznesu i konsumentów w 25 krajach Wspólnoty uległy poprawie. W sumie w całej UE tylko śladowo, o 0,1 punktu, podczas gdy w Eurolandzie przypływ optymizmu był wyraźny – 1,0 pkt według indeksu ESI, stosowanego przez Komisję Europejską. Lepsze oceny w krajach Unii wynikały głównie ze wzrostu zaufania konsumentów i przedstawicieli handlu detalicznego. Natomiast w trzech innych głównych sektorach – przemyśle, usługach i budownictwie – sytuacja w maju nie uległa zmianie.

Tradycyjnie obraz jest bardzo zróżnicowany w zależności od kraju. Wśród sześciu dużych państw członkowskich największą poprawę zanotowano w Niemczech i Hiszpanii, odpowiednio o 1,4 i 1,7 pkt. We Francji wzrost wskaźnika nastrojów był tylko śladowy, a we Włoszech spadł umiarkowanie (o 0,4 pkt). W Polsce spadek był silniejszy (o 1,4 pkt).

Gorsze rezultaty w Polsce są wynikiem istotnego spadku nastrojów konsumentów (o 4 pkt), którzy bardziej pesymistycznie oceniają najbliższą przyszłość, stan własnych oszczędności i możliwości dużych zakupów. Ciekawe, że opublikowane także wczoraj przez GUS wskaźniki ufności konsumenckiej wykazały w maju nieznaczną poprawę. Powodem jest spadek obaw przed bezrobociem, poprawa ocen w zakresie możliwości dokonywania poważniejszych zakupów oraz zmiana ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju w ostatnich 12 miesiącach. Podobnie było w badaniach UE, ale wnioski są zgoła odmienne.

Faktem jest, że poza konsumentami nie zawiódł żaden dział polskiej gospodarki, gdzie notowano wzrosty nastrojów. Tylko w budownictwie nie uległy one zmianie.

Dla całej Unii spore znacznie ma stała poprawa nastrojów w niemieckiej gospodarce, która z racji swoich rozmiarów może powrócić do roli lokomotywy napędzającej rozwój gospodarczy w Europie.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Tadeusz Barzdo

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Roman Iwasieczko

Coach, trener, HR Biznes Partner. Długoletnie doświadczenie (od 2000 roku) jako trener biznesu, umiejętności negocjacyjnych, motywacyjnych i menedżerskich. W ramach realizowanych projektów zajmował się programami sprzedażowymi, rozwojowymi i outplacementowymi głównie dla firm FMCG, telekomunikacyjnych oraz organizacji społecznych. W ramach prowadzonych szkoleń i warsztatów wykorzystuje autorskie fabularne gry szkoleniowe, innowacyjne symulacje oraz aplikacje wirtualnej rzeczywistości, których jest pomysłodawcą i współproducentem. Jest certyfikowanym coachem ICC (International Coaching Community), Praktykiem i Masterem NLP (certyfikowanym przez Christinę Hall – The Society of Neuro-Linguistic Programming), posiada akredytację Insights Discovery oraz certyfikat interpretacji Testów Hogana (Hogan Assessment Systems) – narzędzi do szczegółowego badania potencjału osobowości na polu prywatnym i zawodowym.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK