| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Surowsze kary za naruszanie konkurencji

Surowsze kary za naruszanie konkurencji

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów kończy prace nad nowelizacją ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, określaną potocznie jako ustawa antymonopolowa.

Mocniejsi rzecznicy

Nowelizacja ma również wzmocnić rzeczników konsumentów. Rzecznicy pracujący w miastach na prawach powiatu i w powiatach powyżej 100 000 mieszkańców otrzymaliby samodzielne biura z lepszym wsparciem kadrowym. Ponadto rzecznika trudniej byłoby odwołać – potrzebna będzie większość 3/5 głosów ustawowego składu rady gminy (lub odpowiednio – rady miasta). To bardzo dobre założenie, gdyż zmiany polityczne w gminach automatycznie powodują zmiany rzeczników. Kompetentne osoby, które zdobyły zaufanie konsumentów, nierzadko muszą z tego powodu odejść, a nowi rzecznicy – uczyć się od początku.

Nowe łączenia i przejęcia

Zmiany dotkną prawdopodobnie również kwestii odnoszących się do zgłaszania koncentracji przedsiębiorców. Obecnie zamiar łączenia podlega zgłoszeniu do UOKiK wówczas, gdy łączny obrót przedsiębiorców za ubiegły rok przekracza równowartość 50 milionów euro. Niewykluczone, że ten próg zostanie podwyższony, natomiast niższy próg zostanie przewidziany dla rynków lokalnych.

Ponadto zostanie zdefiniowane przejęcie przedsiębiorstwa. Jak jest to ważne, okazało się w sprawie Polskapresse, która przejęła dwa dolnośląskie dzienniki: „Słowo Polskie” i „Wieczór Wrocławia”. UOKiK, uznając, że koncentracja została dokonana sprzecznie z prawem, podjął precedensową decyzję, zgodnie z którą Polskapresse musiała sprzedać majątek nabyty w wyniku łączenia. Spółka replikowała jednak, że nabyła tylko część, a nie całość przedsiębiorstwa, i wygrała sprawę w Sądzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Stąd konieczne jest zdefiniowanie, na czym dokładnie polega przejęcie przedsiebiorstwa.

Należy spodziewać się, że projekt, po uzgodnieniach międzyresortowych trafi do laski marszałkowskiej najwcześniej we wrześniu.

Ewa Usowicz

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Daniel Kotyras

Dyrektor ds. Marketingu i PR w NetArt

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »