| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Polska w sieci franchisingu

Polska w sieci franchisingu

Ubiegły rok był rekordowy dla franchisingu. W Polsce pojawiły się aż 64 nowe sieci. Boom trwa przede wszystkim w dwóch sektorach - w handlu i usługach. Do czołówki sieciowych graczy dołączają instytucje finansowe.

Z analizy franczyzy wynika też, że w zeszłym roku zwiększyła się liczba agentów współpracujących z sieciami banków i sklepów. Obecnie prowadzą oni 9,2 tys. punktów agencyjnych, podczas gdy w 2002 roku było ich zaledwie 7,6 tys.

Inwestycje franczyzobiorców i agentów wyniosły ogółem ponad 5 mld zł, a potencjalni inwestorzy mogą wybierać wśród prawie 300 ofert franczyzy o rozpiętości inwestycji od kilku tysięcy do kilku milionów złotych. Największa kwota – ok. 1 mln euro – potrzebna jest do otworzenia franczyzowych stacji benzynowych, a najmniejsza – już od 4 tys. zł – do uruchomienia małych jednostek usługowych.

Według autorów raportu, w przypadku systemów agencyjnych wielkość wymaganej inwestycji jest z reguły mniejsza, ale i tutaj można zauważyć pewną rozpiętość. Założenie placówki bankowej może kosztować nawet 200 tys. zł, a sklepu spożywczo-przemysłowego tylko 3 tys. zł (tyle wynosi koszt zarejestrowania działalności gospodarczej i zakupu kasy fiskalnej).

Dominacja rodzimych firm

W 2002 roku po raz pierwszy liczba systemów krajowych przekroczyła liczbę zagranicznych. Do 2005 roku ten trend się pogłębiał. Dziś już 174 sieci franczyzowych pochodzi z Polski (67,7 proc.), a tylko 83 z zagranicy (32,3 proc.). Również w przypadku systemów agencyjnych większość ma polski rodowód – 16, a tylko 2 stworzone zostały przez firmy zagraniczne. Wynika z tego, że 2005 rok był kolejnym rokiem dojrzewania naszego rynku, bowiem w rozwiniętych krajach (USA, Wielka Brytania, Włochy) przewagę mają systemy krajowe.

– Utrzymały one przewagę, mimo że po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej pojawiło się u nas więcej firm z krajów UE. Prawdopodobnie był to jednak niewielki procent – uważa Michał Wiśniewski.

Z raportu wynika, że tylko 8 zagranicznych sieci franczyzowych było zarządzanych bezpośrednio, tzn. zagraniczna centrala podpisała umowę z polskim franczyzobiorcą. Znacznie więcej, bo ok. 39, sieci kierowane jest przez utworzoną w Polsce firmę zależną, a 26 poprzez master franczyzodawcę, czyli polską firmę, która kupiła od zagranicznego właściciela marki prawo do rozwoju systemu w Polsce i sprzedaży licencji. Zaledwie 3 sieci zarządzane są przez spółkę utworzoną z polskim partnerem (joint venture), a 4 poprzez przedstawiciela regionalnego w Polsce, który jest uprawniony do wykonywania niektórych praw i obowiązków w imieniu centrali. Najwięcej zagranicznych sieci franczyzowych pochodzi z Niemiec (13), Francji (12) i z USA (11).

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Małgorzata Woźniak

Adwokat - ekspert w dziedzinie prawa rodzinnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »