REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy popełniają błędy

REKLAMA

Przedsiębiorca prowadzący działalność handlową na zasadach kredytu kupieckiego powinien dokładnie zabezpieczyć swoje interesy, jeszcze zanim wyda kontrahentowi towar lub zrealizuje na jego rzecz usługę.
Biznesowa profilaktyka powinna rozpoczynać się już na etapie podejmowania decyzji o nawiązaniu współpracy z partnerem handlowym i sporządzania umowy sprzedaży. Musi ona gwarantować otrzymanie należności w terminie lub ich skuteczne dochodzenie na drodze sądowej, jeżeli kontrahent nie zrealizuje płatności.
Kontrahent pod lupą

Przedsiębiorcy mają wiele możliwości zweryfikowania informacji o kondycji finansowo-organizacyjnej potencjalnego kontrahenta. Najprostszym, choć czasochłonnym i w praktyce nie zawsze skutecznym, sposobem, jest samodzielne zebranie danych.

REKLAMA

Można przede wszystkim sprawdzić terminowość wpłat składek do ZUS-u i urzędu skarbowego. Zaleganie ze składkami to pierwszy sygnał ostrzegawczy o złej sytuacji finansowej firmy.

– Dodatkowych informacji można także szukać w sądach rejestrowych i biurach komorników. Można także sprawdzić rekomendacje, jakie kontrahentowi wystawiają jego dotychczasowi dostawcy. Wymaga to jednak poświęcenia dużej ilości czasu i bardzo często uniemożliwia podjęcie szybkiej, i – co ważniejsze – trafnej decyzji o współpracy i sprzedaży z odroczonym terminem płatności – twierdzi Kamil Muniak z Euler Hermes Anna Kozińska Kancelaria Prawna.

Wszystko w raporcie

REKLAMA

O wiele szybsze i bardziej bezpieczne jest zamówienie raportu o kontrahencie w firmie windykacyjnej lub wywiadowni gospodarczej. Z reguły składa się on z dwóch części: pierwsza dotyczy informacji o sytuacji prawno-finansowej firmy, druga to dane analityczne.

Zaletą korzystania z tego typu weryfikacji kontrahentów jest fakt, że pracownicy wyspecjalizowanych firm docierają do informacji niedostępnych dla przedsiębiorców. Mają oni możliwość zestawienia danych z wielu źródeł, m.in. z rejestrów, sądów, urzędów, giełdy wierzytelności, statystyk oraz publikacji w mediach. Pozyskują również informacje od firm, które wcześniej współpracowały z przedsiębiorstwem, a zatem znają jego zachowania płatnicze. Źródłem informacji jest także sam potencjalny odbiorca, który na prośbę wywiadowni wypełnia szczegółową ankietę. Brak zgody na podanie danych do takiej ankiety może być sygnałem ostrzegawczym.
Na podstawie analizy tak zebranych danych, wywiadownia wystawia każdemu przedsiębiorstwu ocenę jego możliwości spłaty należności w postaci limitu kredytowego. Pozwala on przedsiębiorcy na podjęcie decyzji o udzieleniu kredytu kupieckiego i jego wielkości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Gdy zapłata się opóźnia

REKLAMA

Dokładne sprawdzenie przyszłego odbiorcy nie zwalnia przedsiębiorcy z konieczności zabezpieczenia spłaty należności odpowiednią umową handlową. Polscy przedsiębiorcy, mimo że cały czas nabierają w tej kwestii doświadczenia, nadal popełniają wiele błędów. Ich efektem są utrudnienia w odzyskaniu należności, w przypadku gdy kontrahent opóźnia się z zapłatą lub w ogóle nie ma zamiaru płacić.
– Kardynalnym błędem jest brak umowy w formie pisemnej lub podpisanie jedynie umowy ramowej, bez uszczegółowiania sposobu i trybu dalszej współpracy. W praktyce uniemożliwia to lub bardzo utrudnia, udowodnienie roszczeń w postępowaniu procesowym. Częstym błędem popełnianym przez przedsiębiorców jest także brak w umowie ustanowienia sankcji za niewykonanie zobowiązań, a także brak lub błędne ustanowienie zabezpieczeń – mówi Kamil Muniak.

Zdarza się, że przedsiębiorcy korzystają z wcześniej przygotowanego wzoru umowy, który okazuje się nieodpowiedni do sytuacji. Dlatego przedsiębiorca powinien zawsze dokładnie zapoznać się z wszystkimi warunkami umowy i w przypadku pojawienia się wątpliwości negocjować jej treść, by przy ewentualnym dochodzeniu należności dawała ona możliwość korzystania z jak największej liczby instrumentów prawnych.

WAŻNE

Dokładne sprawdzenie przyszłego odbiorcy nie zwalnia przedsiębiorcy z konieczności zabezpieczenia spłaty należności odpowiednią umową handlową.

Wzajemna odpowiedzialność

Prawidłowo skonstruowana umowa powinna zawierać szczegółowy opis tego, za co odpowiada każda ze stron, które ją podpisują. Przede wszystkim określić trzeba wartość przedmiotu umowy i termin zapłaty należności. Warunki umowy powinny także regulować kwestie udostępniania sobie nawzajem dokumentacji rejestrowej i księgowej oraz zawierać wymagane oświadczenia zarządów.

Ustalając szczegóły, należy zwrócić uwagę, by umowa nie ograniczała możliwości zbycia ewentualnych wierzytelności. Powinna także zawierać wskazanie sądu, w którego gestii będzie rozpatrywanie ewentualnych sporów między kontrahentami. Duże podmioty gospodarcze bardzo często wskazują sąd właściwy ze względu na położenie swojej siedziby, który nie zawsze jest tożsamy z siedzibą drugiej strony umowy.
– Taki zapis, w przypadku konieczności wystąpienia na drogę sądową, pociąga za sobą dodatkowe koszty finansowe, spowodowane choćby dojazdem do sądu – mówi Kamil Muniak.

W umowie warto także zawrzeć klauzulę zastrzeżenia własności rzeczy sprzedanej, dzięki czemu dostawca pozostaje właścicielem wydanego przedmiotu do momentu zapłaty za towar. W przypadku gdy sprzedawca uzna za zasadne skorzystanie z takiej klauzuli, powinien ją umieścić w umowie sprzedaży. Warto to podkreślić, ponieważ wpisanie jej na fakturze, jak robi to wielu przedsiębiorców, jest bezskuteczne.

Każdy przedsiębiorca prowadzący sprzedaż z odroczonymi terminami płatności powinien przykładać dużą wagę do dokumentów potwierdzających zarówno zawarcie, jak i wykonanie umowy. W przeciwnym razie udowodnienie tych faktów w procesie sądowym może pochłonąć dużo czasu i pieniędzy. Powinien również zadbać o odpowiednie zabezpieczenia: ubezpieczenie ryzyka kredytu kupieckiego, weksel lub poręczenie.

NAJCZĘSTSZE NIEDOCIĄGNIĘCIA

• brak umowy w formie pisemnej,
• podpisanie jedynie umowy ramowej,
• brak w umowie ustanowienia sankcji za niewykonanie zobowiązań,
• błędne ustanowienie zabezpieczeń,
• wykorzystywanie wcześniej przygotowanego wzoru umowy,
• brak wskazania sądu, w którego gestii będzie rozpatrywanie sporów,
• brak klauzuli zastrzeżenia własności rzeczy sprzedanej.

KIEDY WARTO ZAPŁACIĆ

Opracowany przez wywiadownię gospodarczą raport o kontrahencie obejmujący zestaw podstawowych informscji dotyczący danej firmy kosztuje od 100 do 400 zł w zależności od kraju umiejscowienia tej firmy. Dokument taki oprócz podstawowych danych – nazwa, adres, REGON etc. – z reguły zawiera dane finansowe, bilans firmy za ostatni okres sprawozdawczy oraz zdarzenia prawne, które w okresie ostatnich miesięcy miały miejsce odnośnie do tej firmy.

 Marek Matusiak
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

    "Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

    Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

    W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

    Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

    12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

    Sprzedaż miodu - nowe przepisy od 18 kwietnia 2024 r.

    Nowe przepisy dotyczące sprzedaży miodu wchodzą w życie 18 kwietnia 2024 r. O czym muszą wiedzieć producenci miodu?

    REKLAMA

    Branża HoReCa nie jest w najlepszej kondycji. Restauracja z Wrocławia ma 4,2 mln zł długów

    Branża HoReCa od pandemii nie ma się najlepiej. Prawie 13,6 tys. obiektów noclegowych, restauracji i firm cateringowych w Polsce ma przeterminowane zaległości finansowe na ponad 352 mln zł. 

    Branża handlu detalicznego liczy w 2024 roku na uzyskanie wyższych marż – i to mimo presji na obniżanie cen

    Choć od pandemii upłynęło już sporo czasu, dla firm handlu detalicznego dalej największym wyzwaniem jest zarządzanie kosztami w warunkach wciąż wysokiej inflacji oraz presji na obniżkę cen. Do tego dochodzi w dalszym ciągu staranie o ustabilizowanie łańcucha dostaw. Jednak coraz więcej przedsiębiorstw patrzy z optymizmem w przyszłość i liczy na możliwość uzyskania wyższej marzy.

    Coraz więcej firm ma w planach inwestycje – najwięcej wśród średnich, co trzecia. Co to oznacza dla gospodarki

    Czwarty kwartał z rzędu rośnie optymizm wśród przedsiębiorców, co oznacza powrót do normalności jakiego nie było od czasów pandemii. Stabilność w pozytywnych nastrojach właścicieli i kadry zarządzającej firmy dobrze rokuje dla tempa wzrostu polskiej gospodarki.

    KPO: Od 6 maja 2024 r. można składać wnioski na dotacje dla branży HoReCa - hotelarskiej, gastronomicznej, cateringowej, turystycznej i hotelarskiej

    Nabór wniosków na dotacje dla branży hotelarskiej, gastronomicznej i cateringowej oraz turystycznej i kulturalnej w ramach Krajowego Planu Odbudowy ogłoszono w kwietniu 2024 r. Wnioski będzie można składać od 6 maja 2024 r. do 5 czerwca 2024 r.

    REKLAMA

    Ile pracuje mikro- i mały przedsiębiorca? 40-60 godzin tygodniowo, bez zwolnień lekarskich i urlopów

    Przeciętny mikroprzedsiębiorca poświęca dużo więcej czasu na pracę niż przeciętny pracownik etatowy. Wielu przedsiębiorców nie korzysta ze zwolnień lekarskich i nie było na żadnym urlopie. Chociaż mikroprzedsiębiorcy zwykle zarabiają na poziomie średniej krajowej albo trochę więcej, to są zdecydowanie bardziej oszczędni niż większość Polaków.

    Duży wzrost cyberataków na świecie!

    Aż 28 proc. O tyle procent wzrosła liczba ataków cyberprzestępców. Hakerzy stawiają także na naukę i badania oraz sektor administracyjno-wojskowy. W Europie liczba ataków ransomware wzrosła o 64 proc. Jest się czego obawiać. 

    REKLAMA