| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Przedsiębiorcy winią biurokratów

Przedsiębiorcy winią biurokratów

Wysokie koszty pracy, częste zmiany prawa oraz biurokracja to najpoważniejsze przeszkody w prowadzeniu biznesu. Przedsiębiorcom życia nie ułatwiają też instytucje finansowe - trudno o dobry i tani kredyt - oraz niewydolne sądownictwo.

Jedną z barier opóźniających rozwój biznesu jest też stały wzrost cen paliw, który ogranicza rentowność biznesu. Choć obecne ceny są o 60-70 groszy na litrze niższe od tych we wrześniu ubiegłego roku (osiągnęły wówczas najwyższy poziom), na ich utrzymanie nie ma co liczyć. Na obniżenie cen – tym bardziej.
Za 2-3 miesiące benzyna i olej zaczną drożeć. Dystrybutorzy będą robić zapasy przed sezonem wakacyjnym. Kolejny wzrost spowoduje zwiększenie popytu w czerwcu, lipcu i sierpniu. Są to jednak podwyżki łatwe do przewidzenia i zdarzające się każdego roku. Nie mają charakteru skokowego i przedsiębiorcy zdążyli się do nich przyzwyczaić. Znacznie gorsze skutki przyniosą nagłe wzrosty cen spowodowane kursem dolara, obciążeniem podatkowym czy kryzysem dotykającym światowych producentów ropy. Wszystko to niepokoi przedsiębiorców, ponieważ ich biznesplany mogą lec w gruzach, jeśli ceny paliw znacznie podniosą prognozowane koszty funkcjonowania firm.

KORUPCJA UMIARKOWANA

Korupcja jest mniejsza niż wynika to z wypowiedzi polityków. Tylko 0,9 proc. ankietowanych firm wskazało na to zjawisko jako barierę w rozwoju przedsiębiorczości. Na większą niż przeciętnie korupcję wskazywały firmy średnie (5 proc.) oraz firmy z kapitałem mieszanym (7,9 proc.).
– Korupcja w Polsce dotyczy głównie drobnych spraw, na poziomie administracji terenowej. Tam rzeczywiście załatwia się często na zasadzie z rączki do rączki – mówi prof. Janusz Czapiński z Uniwersytetu Warszawskiego. Jego zdaniem w dużych firmach przy transakcjach związanych z budżetem centralnym też są przypadki korupcji, ale nie tak częste.
– Jeśli są wytropione przez dziennikarzy, są natychmiast nagłaśniane i nadają ton medialnym lamentom nad korupcją – podkreśla Janusz Czapiński. A takich przypadków nie ma dużo w stosunku do liczby firm i realizowanych przedsięwzięć.
Do wszystkich tych problemów dołącza się brak strategii gospodarczej rządu, o czym przekonanych jest 1,3 proc. ankietowanych firm. Bez tej strategii zamiast kurczyć się, mogą się mnożyć bariery ograniczające podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej. Może to nie tylko niszczyć funkcjonujący już biznes, ale także zniechęcać do nowych inwestycji, bez których gospodarka nie może się szybko rozwijać.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Janusz K. Kowalski, Bartosz Marczuk, Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz, Ewa Usowicz, Tomasz Pietryga, Adam Wożniak
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Sobaś

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »