| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Zamiast dróg, uzdrawianie kolei

Zamiast dróg, uzdrawianie kolei

Polskie drogi kolejowe mają być nowoczesne dzięki finansowaniu ich przy wykorzystaniu środków pochodzących z opłaty paliwowej i akcyzy obciążającej paliwa. Tak zdecydował Sejm, uchwalając pakiet trzech ustaw kolejowych.

Ustawa o Funduszu Kolejowym przewiduje utworzenie takiego funduszu, który będzie finansować budowę i przebudowę linii kolejowych, ich remonty, utrzymanie, a także likwidację – jeśli okażą się zbędne. Środki funduszu będą przeznaczane nie tylko na działania inwestycyjne, ale również na pokrycie utraconych w latach 2002-2003 przez PKP przychodów z tytułu obowiązujących ustawowych ulg taryfowych w krajowych przewozach pasażerskich.
Podział opłaty paliwowej

Do Funduszu Kolejowego trafi 20 proc. wpływów z opłaty paliwowej. Obecnie całość wpływów z opłaty paliwowej (w 2005 roku około 1,2 mld zł) przeznaczana jest na budowę dróg i program budowy autostrad. W celu zasilenia nowego funduszu możliwe będzie także przekazanie nieodpłatnie akcji w spółkach publicznych, stanowiących własność Skarbu Państwa.

Najważniejsze zmiany
■ do Funduszu Kolejowego ma trafić 20 proc. wpływów z opłaty paliwowej od wprowadzanych na rynek krajowy paliw silnikowych
■ od 2007 roku na budowę linii kolejowych i dróg przeznaczanych będzie 18 proc. wpływów z akcyzy na paliwa
■ łatwiej i szybciej będą pozyskiwane nieruchomości pod inwestycje kolejowe

Bank Gospodarstwa Krajowego będzie mógł zaciągać kredyty i pożyczki oraz emitować obligacje w kraju i za granicą na rzecz Funduszu Kolejowego, z przeznaczeniem na realizację zadań inwestycyjnych.

Akcyza na paliwa

Na inwestycje w kolej mają być przeznaczone również wpływy z akcyzy na paliwa. Obecnie na finansowanie dróg przeznaczanych jest 12 proc. wpływów z akcyzy paliwowej. Posłowie podczas uchwalania ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego uznali, iż do podziału między kolej a drogi pieniędzy ma być więcej. W 2006 roku do podziału ma być jeszcze 12 proc. wpływów z akcyzy na paliwa, ale od 2007 roku będzie to już 18 proc.

Grunty pod tory

Trzecia ustawa, z pakietu kolejowego, to ustawa o transporcie kolejowym. Zawiera ona przepisy, które regulują m.in. zasady pozyskiwania gruntów pod inwestycje kolejowe.

Nieruchomości przeznaczone na linię kolejową, stanowiące własność jednostek samorządu terytorialnego, staną się, z mocy prawa, własnością Skarbu Państwa z dniem, w którym decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej dotycząca tych nieruchomości stanie się ostateczna. Za nieruchomości, o których mowa, jednostki samorządu terytorialnego otrzymają odszkodowanie. Wysokość odszkodowania za wywłaszczoną nieruchomość powinna odpowiadać jej wartości rynkowej, ustalonej według stanu na dzień wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej.


Marek Kobylański
reklama

Źródło:

GP

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Michał Wójtowicz

Ekspert Kredytowy Salomon Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »