| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Zamiast dróg, uzdrawianie kolei

Zamiast dróg, uzdrawianie kolei

Polskie drogi kolejowe mają być nowoczesne dzięki finansowaniu ich przy wykorzystaniu środków pochodzących z opłaty paliwowej i akcyzy obciążającej paliwa. Tak zdecydował Sejm, uchwalając pakiet trzech ustaw kolejowych.

Ustawa o Funduszu Kolejowym przewiduje utworzenie takiego funduszu, który będzie finansować budowę i przebudowę linii kolejowych, ich remonty, utrzymanie, a także likwidację – jeśli okażą się zbędne. Środki funduszu będą przeznaczane nie tylko na działania inwestycyjne, ale również na pokrycie utraconych w latach 2002-2003 przez PKP przychodów z tytułu obowiązujących ustawowych ulg taryfowych w krajowych przewozach pasażerskich.
Podział opłaty paliwowej

Do Funduszu Kolejowego trafi 20 proc. wpływów z opłaty paliwowej. Obecnie całość wpływów z opłaty paliwowej (w 2005 roku około 1,2 mld zł) przeznaczana jest na budowę dróg i program budowy autostrad. W celu zasilenia nowego funduszu możliwe będzie także przekazanie nieodpłatnie akcji w spółkach publicznych, stanowiących własność Skarbu Państwa.

Najważniejsze zmiany
■ do Funduszu Kolejowego ma trafić 20 proc. wpływów z opłaty paliwowej od wprowadzanych na rynek krajowy paliw silnikowych
■ od 2007 roku na budowę linii kolejowych i dróg przeznaczanych będzie 18 proc. wpływów z akcyzy na paliwa
■ łatwiej i szybciej będą pozyskiwane nieruchomości pod inwestycje kolejowe

Bank Gospodarstwa Krajowego będzie mógł zaciągać kredyty i pożyczki oraz emitować obligacje w kraju i za granicą na rzecz Funduszu Kolejowego, z przeznaczeniem na realizację zadań inwestycyjnych.

Akcyza na paliwa

Na inwestycje w kolej mają być przeznaczone również wpływy z akcyzy na paliwa. Obecnie na finansowanie dróg przeznaczanych jest 12 proc. wpływów z akcyzy paliwowej. Posłowie podczas uchwalania ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego uznali, iż do podziału między kolej a drogi pieniędzy ma być więcej. W 2006 roku do podziału ma być jeszcze 12 proc. wpływów z akcyzy na paliwa, ale od 2007 roku będzie to już 18 proc.

Grunty pod tory

Trzecia ustawa, z pakietu kolejowego, to ustawa o transporcie kolejowym. Zawiera ona przepisy, które regulują m.in. zasady pozyskiwania gruntów pod inwestycje kolejowe.

Nieruchomości przeznaczone na linię kolejową, stanowiące własność jednostek samorządu terytorialnego, staną się, z mocy prawa, własnością Skarbu Państwa z dniem, w którym decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej dotycząca tych nieruchomości stanie się ostateczna. Za nieruchomości, o których mowa, jednostki samorządu terytorialnego otrzymają odszkodowanie. Wysokość odszkodowania za wywłaszczoną nieruchomość powinna odpowiadać jej wartości rynkowej, ustalonej według stanu na dzień wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej.


Marek Kobylański
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Stawski Syty Adwokacka Spółka Partnerska

Specjalista w dziedzinie prawa inwestycji budowlanych, zamówień publicznych, nieruchomości, procesu zarządzania i transakcji nieruchomościami oraz prawa autorskiego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »