| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Drogowy paraliż

Drogowy paraliż

60 proc. polskich dróg jest w fatalnym stanie, przez co szlaki transportowe zaczynają omijać Polskę - wynika z opublikowanego wczoraj raportu NIK. Będzie jeszcze gorzej: właśnie zapadła decyzja o zmniejszeniu przeznaczonej na drogi rezerwy budżetowej o 216 mln zł.

Wczoraj rano stracił stanowisko Edward Gajerski, szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), jednoznacznie kojarzony z odwołanym wcześniej wiceministrem infrastruktury Janem Kurylczykiem. Jego miejsce zajął Zbigniew Kotlarek, dotychczasowy zastępca Edwarda Gajerskiego, jednocześnie prezes Kongresu Drogowego, mocno krytykującego ostatnie poczynania poprzednich władz resortu. Czy te zmiany zapowiadają, że z budową dróg i autostrad będzie lepiej? Raczej nie, bo przyszłoroczny budżet nie będzie już szczodry dla drogowców.
Niższa akcyza, krótsze drogi

Już wcześniej wiadomo było, że pula na drogi zmniejszy się co najmniej o miliard złotych. Są to środki przesunięte z Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) w postaci jednej piątej opłaty paliwowej (ok. 250 mln zł) oraz połowy akcyzy (6 proc. z 12-proc. puli pochodzącej od wszystkich sprzedanych paliw, przekazywanej GDDKiA). Teraz dochodzą problemy związane z utrzymaniem na obecnym poziomie stawki akcyzy: to dlatego zmniejszono o 216 mln zł rezerwę budżetową. Skutki takiej polityki będą dla kierowców opłakane.

– Zmniejszy się liczba prac przygotowawczych. Nie będziemy realizować tylu inwestycji – tłumaczy Andrzej Maciejewski z GDDKiA.

Rozważa się m.in. okrojenie obwodnic Wrocławia i Augustowa, będą kłopoty z bieżącym utrzymaniem dróg, także zimowym. Mniej dróg będzie remontowanych. Wszystkich konsekwencji nie da się przewidzieć, skoro niewiadomą pozostaje budżet państwa. W sumie jeśli w tym roku zakłada się wydanie ok. 6,7 mld zł, w przyszłym będzie to jedynie 5,5 mld zł.

Tymczasem sytuacja na drogach – co potwierdza najnowszy raport NIK – jest dramatyczna. W ciągu ostatnich 15 lat liczba samochodów przypadająca na statystyczny kilometr wzrosła o ponad połowę (z 41,39 w 1990 r. do 66,20 w 2004 r.), a w przypadku ciężarówek niemal podwoiła się (z 4,78 w 1990 r. do 9,5 w 2004 r.). W tym samym czasie długość dróg publicznych wzrosła zaledwie o 15,5 proc. W rezultacie obciążenie gospodarki narodowej kosztami zewnętrznymi transportu (wypadki, hałas, zanieczyszczenie powietrza, zatłoczenie ruchem) wzrosło z ok. 28 mld zł do 47 mld zł. Oznacza to wzrost ich udziału w PKB z ok. 5 proc. do 6 proc.

Jedziemy w unijnym ogonie

Fatalnie przedstawia się porównanie infrastruktury transportu do państw starej Unii Europejskiej, gdzie pod względem nakładów przeliczonych na procent PKB znajdujemy się na ostatnim miejscu (Polska – 0,3 proc. PKB, Dania – 0,5; Belgia – 0,8; Francja – 1,1; Portugalia – 1,4).

Jeszcze gorzej wygląda sprawa autostrad: w ostatnich 15 latach udało się łącznie wybudować zaledwie 550 km, przeciętnie 36,6 km rocznie. Jest to m.in. rezultat niestabilności organizacyjnej.

– Zamiast budować, kolejne ekipy zajmowały się przygotowaniem nowych planów. Zresztą nierealnych – stwierdził prezes NIK Mirosław Sekuła.

Raport NIK nie pozostawił suchej nitki na programie budowy autostrad systemem koncesyjnym, zarzucając koncesjonariuszom niedotrzymywanie warunków zawieranych z państwem umów. NIK będzie więc rekomendował rządowi wycofanie się z umowy ze spółką GTC na budowę drugiego odcinka autostrady A-1 z Nowych Marz do Torunia. Niewykluczone, że zasugeruje także (m.in. z powodu wysokich kosztów – 5,6 mln euro za kilometr) zerwanie umowy na budowę 91-kilometrowego odcinka z Gdańska do Nowych Marz.

Według NIK istnieją także przesłanki dla wypowiedzenia umowy koncesyjnej dotyczącej autostrady A-4 z Katowic do Krakowa.


Adam Woźniak
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Soneta sp. z o.o.

Firma Soneta sp. z o.o. jest polskim producentem oprogramowania do zarządzania i księgowości – enova365.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »