| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Polacy w czołówce konsumentów

Polacy w czołówce konsumentów

Zakupy w krajach Unii Europejskiej są w tym roku bardziej ożywione niż w 2004 r. Wolumen obrotów handlu detalicznego wzrósł w październiku o 1,4 proc. Polacy są w czołówce najbardziej aktywnych konsumentów.

Belgowie, Portugalczycy i Hiszpanie kupowali w październiku mniej chętnie niż przed rokiem. Nie to, co mieszkańcy nowych krajów Unii: szał zakupów ogarnął Łotyszy, którzy kupowali o 21,6 proc. więcej niż przed rokiem, Litwinów (16,4 proc.) i Słowaków (12,4 proc.). W Polsce też nie było źle, gdyż zakupy były wyższe o 7,7 proc., prawie takie same jak w Danii i Szwecji.

Bezkonkurencyjni byliśmy natomiast pod względem wzrostu zakupów w skali miesiąca, czyli w październiku w porównaniu z wrześniem: obroty handlu detalicznego zwiększyły się u nas o 2 proc., czyli najwięcej w całej Unii. Po piętach depczą nam jednak Niemcy i Łotysze.

Z miesięcznego raportu Eurostatu, unijnej agendy statystycznej, poświęconego aktywności sektora handlu detalicznego w 25 krajach UE, widać wyraźnie, jak duże jest zróżnicowanie między poszczególnymi państwami członkowskimi.

Zdecydowanie lepsze wyniki unijnych nowicjuszy nie są zaskoczeniem. W krajach „na dorobku” chłonność rynku jest nieporównywalnie większa niż w rozwiniętych gospodarkach starej Piętnastki.

Zaskakuje natomiast prężność handlu detalicznego w gospodarkach skandynawskich, gdzie wysokie obroty można jedynie tłumaczyć stabilną sytuacją zawodową większości konsumentów, którzy nie obawiają się nagłej utraty pracy, jak w innych regionach kontynentu. W krajach strefy euro obroty handlu detalicznego były bowiem w październiku 2005 r. tylko o 0,4 proc. wyższe niż rok wcześniej.

Dynamika handlu żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi jest obecnie porównywalna z handlem artykułami nieżywnościowymi, a nawet słabsza. Jeśli w ciągu roku – czyli od października 2004 do października 2005 – obroty w tej pierwszej kategorii wzrosły w 12 krajach strefy euro o 0,3 proc., to w drugiej – o 0,4 proc.


Tadeusz Barzdo
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

FC NIKMARK

Agencja Marketingowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »