| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Polacy w czołówce konsumentów

Polacy w czołówce konsumentów

Zakupy w krajach Unii Europejskiej są w tym roku bardziej ożywione niż w 2004 r. Wolumen obrotów handlu detalicznego wzrósł w październiku o 1,4 proc. Polacy są w czołówce najbardziej aktywnych konsumentów.

Belgowie, Portugalczycy i Hiszpanie kupowali w październiku mniej chętnie niż przed rokiem. Nie to, co mieszkańcy nowych krajów Unii: szał zakupów ogarnął Łotyszy, którzy kupowali o 21,6 proc. więcej niż przed rokiem, Litwinów (16,4 proc.) i Słowaków (12,4 proc.). W Polsce też nie było źle, gdyż zakupy były wyższe o 7,7 proc., prawie takie same jak w Danii i Szwecji.

Bezkonkurencyjni byliśmy natomiast pod względem wzrostu zakupów w skali miesiąca, czyli w październiku w porównaniu z wrześniem: obroty handlu detalicznego zwiększyły się u nas o 2 proc., czyli najwięcej w całej Unii. Po piętach depczą nam jednak Niemcy i Łotysze.

Z miesięcznego raportu Eurostatu, unijnej agendy statystycznej, poświęconego aktywności sektora handlu detalicznego w 25 krajach UE, widać wyraźnie, jak duże jest zróżnicowanie między poszczególnymi państwami członkowskimi.

Zdecydowanie lepsze wyniki unijnych nowicjuszy nie są zaskoczeniem. W krajach „na dorobku” chłonność rynku jest nieporównywalnie większa niż w rozwiniętych gospodarkach starej Piętnastki.

Zaskakuje natomiast prężność handlu detalicznego w gospodarkach skandynawskich, gdzie wysokie obroty można jedynie tłumaczyć stabilną sytuacją zawodową większości konsumentów, którzy nie obawiają się nagłej utraty pracy, jak w innych regionach kontynentu. W krajach strefy euro obroty handlu detalicznego były bowiem w październiku 2005 r. tylko o 0,4 proc. wyższe niż rok wcześniej.

Dynamika handlu żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi jest obecnie porównywalna z handlem artykułami nieżywnościowymi, a nawet słabsza. Jeśli w ciągu roku – czyli od października 2004 do października 2005 – obroty w tej pierwszej kategorii wzrosły w 12 krajach strefy euro o 0,3 proc., to w drugiej – o 0,4 proc.


Tadeusz Barzdo
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Strefy Nieruchomości

Blog

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »