| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Producenci betonu zwolnili obroty

Producenci betonu zwolnili obroty

Branża budowlana powoli przezwycięża kryzys, w jakim tkwiła w ostatnich kilku latach. Ożywienie jest jednak słabe, o czym świadczy między innymi sprzedaż cementu, która w tym roku będzie mniejsza niż w roku ubiegłym.

Z bieżących wskaźników Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że budownictwo wychodzi z zapaści. Jednak sytuacja w branży nie jest jeszcze dobra. Wprawdzie produkcja budowlano-montażowa była w niektórych miesiącach tego roku nawet o jedną piątą większa niż w roku ubiegłym, ale jej poziom jest nadal mizerny, bo zbliżony do notowanego przed ośmiu laty.

– Od paru miesięcy w gazetach jest euforia, że budownictwo wyszło z kryzysu, że mamy boom w tej branży. Ale poziom zużycia cementu świadczy o tym, że kryzys w budownictwie nie został jeszcze pokonany – podkreśla Andrzej Balcerek, prezes spółki Górażdże Cement i przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu.
Prezes wyjaśnia, że w Europie średnie roczne zużycie cementu w przeliczeniu na mieszkańca wynosi 450 kg, w tym w Hiszpanii, Portugalii, Irlandii ponad 1000 kg, a w Czechach i na Węgrzech ok. 400 kg. Natomiast w Polsce nie przekraczamy 300 kg.

W pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku wszystkie polskie cementownie wyprodukowały nieco ponad 8,9 mln ton cementu. To o 1,5 proc. mniej niż przed rokiem. Jeszcze bardziej, bo o 3,1 proc., spadła sprzedaż cementu w kraju (wyniosła ponad 8,5 mln ton).

– Od czerwca sprzedaż cementu rośnie, ale nie da się odrobić strat, jakie ponieśliśmy w pierwszym półroczu tego roku. Dlatego w całym roku branża sprzeda o 0,1-0,5 proc. mniej cementu niż przed rokiem – ocenia A. Balcerek.
Są także prognozy, że spadek sprzedaży może być głębszy i wynieść 2-3 proc. Tymczasem w planach cementowni zakładano na ten rok wzrost sprzedaży o około 3 proc.

– Jest więc bardzo prawdopodobne, że na przestrzeni tego roku plany finansowe w wielu przypadkach zostały skorygowane w dół lub jeszcze to nastąpi – ocenia Andreas Wewiorka, dyrektor ds. sprzedaży w Cementowni Nowiny.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Janusz K. Kowalski


reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Goc

Dyrektor Handlowy w firmie Janpol

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »