| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Koniec z taksówkami bez wymaganych licencji

Koniec z taksówkami bez wymaganych licencji

Przedsiębiorcy niemający licencji wymaganych dla taksówkarzy nie będą mogli np. zamieszczać na samochodach oznaczeń podobnych do taksówkowych. Do zarejestrowania samochodu nie będzie już niezbędny numer silnika.

Obowiązujące od dziś przepisy ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. zmieniającej ustawę o transporcie drogowym (Dz.U. nr 180, poz. 1497) mają wyeliminować sytuację, w której przedsiębiorca posiadający pojazd lub pojazdy do 9 osób i licencję na drogowy okazjonalny przewóz osób wykonują w rzeczywistości przewozy taksówkowe. Przewoźnikom bez licencji na przewóz taksówkami nowe przepisy zabraniają: umieszczania i używania w samochodzie taksometru, umieszczania oznaczeń z nazwą, adresem oraz telefonem przedsiębiorcy oraz umieszczania na dachu samochodu tzw. koguta i innych urządzeń technicznych.

Obecnie mamy dwa rodzaje licencji na przewóz samochodem osobowym. Na podstawie jednej z nich można wykonywać głównie okazjonalny przewóz osób, druga licencja uprawnia do przewozu osób taksówką. Ten, kto chce przewozić ludzi taksówką, musi spełnić wiele wymogów, ale równocześnie z przewozami takimi wiążą się określone korzyści. Tylko taksówki mają prawo korzystania z przygotowanych dla nich postojów. Niestety, miały miejsce przypadki nieuczciwej konkurencji ze strony firm, które uzyskały licencje na przewóz osób zwykłym samochodem osobowym i podszywają się pod taksówki. Właśnie taką nieuczciwą konkurencję mają zlikwidować nowe przepisy.

Według Macieja Wrońskiego, dyrektora Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury, przepisy w nowym brzmieniu chronią uczciwych taksówkarzy, przed nieuczciwą konkurencją i jednocześnie nie tworzą barier dla innych przewozów realizowanych zwykłymi samochodami. Ponadto nowe przepisy będą lepiej chronić wszystkich korzystających z taksówek. Trudniej będzie wprowadzić ich w błąd przez nieuczciwych przewoźników.

Uporządkowano również sprawę przewozów regularnych w krajowym transporcie drogowym. Jasno i precyzyjnie określono, iż tego rodzaju komunikacja autobusowa powinna być m.in. realizowana tylko autobusami spełniającymi odpowiednie warunki techniczne. Rozkład jazdy przy krajowych przewozach regularnych powinien znajdować się na wszystkich przystankach, a należności za przejazd powinny być pobierane według cennika znanego pasażerom.

Ponadto jak wynika ze zmian wprowadzonych również do kodeksu drogowego, pojazd uczestniczący w ruchu nie będzie musiał posiadać już numeru silnika. Numer ten nie będzie wymagany przy rejestracji. Nie będzie wprowadzany również do centralnej ewidencji pojazdów. Jest to duże ułatwienie dla osób rejestrujących szczególnie starsze samochody, gdyż numer silnika ulegał w tych pojazdach często zniszczeniu.

Marek Kobylański


reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Michał Tchórzewski

Kierownik działu audytów SmartConsulting

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »