| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Lato nie zawiodło producentów

Lato nie zawiodło producentów

Pierwsze osiem miesięcy 2005 roku przyniosło wzrost sprzedaży wody mineralnej o 11 proc. Słoneczny i gorący wrzesień pozwolił producentom wody mineralnej nadrobić starty spowodowane opóźnieniem sezonu letniego.

Z najnowszych danych AC Nielsen wynika, że sprzedaż naturalnej wody butelkowanej wzrosła od stycznia do sierpnia o 11 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Jednak w 2004 roku po raz pierwszy od kilku lat nastąpił 10–15-proc. spadek wartości sprzedaży wody. Głównym powodem było deszczowe i zimne lato, bo rynek wody w Polsce cechuje sezonowość.

Sezon na wodę zaczyna się w maju, a kończy we wrześniu. W ciągu tych pięciu miesięcy sprzedaje się 60 proc. całorocznej produkcji. Maj w tym roku był co prawda chłodny, ale sprzedaż wody według AC Nielsen wzrosła o 4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. – Jeszcze trochę za wcześnie, by oceniać wyniki. Jednak sezon możemy zaliczyć do udanych, bo średnia temperatura była o 4 stopnie wyższa niż rok temu – powiedziała Magdalena Potocka, rzecznik prasowy Danone, do której należą marki Żywiec Zdrój i Vita Linea, posiadające łącznie 22,7 proc. rynku.

W tym roku do najbardziej spektakularnych wydarzeń na rynku można na pewno zaliczyć sukces marki Kropla Beskidu, produkowanej przez Coca-Cola HBC Polska w Tyliczu. W tym samym zakładzie produkowana jest druga marka wody – Vita, czyli dawna Multivita, którą koncern kupił dwa lata temu od Maspeksu, który z kolei przejął ją od Multico Zbigniewa Jakubasa. – W ciągu zaledwie kilku miesięcy Kropla Beskidu osiągnęła trzecią pozycję na rynku – w sierpniu jej udział wartościowy wyniósł 7,3 proc., a ilościowy 4,3 proc. To pozwoliło firmie – wliczając jej pozostałe marki Bonaqa i Vita – na zdobycie drugiej pozycji na rynku producentów wód butelkowanych z 10,2-proc. udziałem – tłumaczy Iwona Jacaszek, dyrektor ds. korporacyjnych Coca-Cola HBC Polska.

– Teza o podziale rynku pomiędzy Danone, Nestlé Waters Polska i Coca-Colę wydaje mi się przedwczesna. Przede wszystkim z uwagi na rozwijającą się pozycję produktów z segmentów ekonomicznych oraz polskich, silnych lokalnie marek – uważa Anna Makowska, dyrektor marketingu Nestlé Waters Polska, który jest właścicielem marek lokalnych: Nałęczowianki i Mazowszanki oraz marek importowanych: Perrier, Vittel, San Pellegrino i Acqua Panna. W 2004 r. firma wprowadziła na rynek nową, wytwarzaną w Polsce markę – Nestlé Aquarel, ktrórej udało się osiągnąć zakładane 1 proc. rynku. Łączny udział wartościowy Nestlé na koniec 2004 r. wyniósł 13,6 proc.

Inne liczące się w naszym kraju marki wody butelkowanej to Muszynianka, Staropolanka i Jurajska. Dzięki reklamie z modelką Cindy Crawford w 2004 r. do czołówki dołączył Arctic należący do producenta napojów Hoop. Około 40 proc. rynku należy do drobnych krajowych producentów o regionalnych.

Przeciętny Włoch wypija ok. 160 litrów wody rocznie, Francuz 130, Niemiec 102, Czech 71, a Polak zaledwie 40 litrów.


Anita Skiba
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Natalia Zawadzka

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »