| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Lato nie zawiodło producentów

Lato nie zawiodło producentów

Pierwsze osiem miesięcy 2005 roku przyniosło wzrost sprzedaży wody mineralnej o 11 proc. Słoneczny i gorący wrzesień pozwolił producentom wody mineralnej nadrobić starty spowodowane opóźnieniem sezonu letniego.

Z najnowszych danych AC Nielsen wynika, że sprzedaż naturalnej wody butelkowanej wzrosła od stycznia do sierpnia o 11 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Jednak w 2004 roku po raz pierwszy od kilku lat nastąpił 10–15-proc. spadek wartości sprzedaży wody. Głównym powodem było deszczowe i zimne lato, bo rynek wody w Polsce cechuje sezonowość.

Sezon na wodę zaczyna się w maju, a kończy we wrześniu. W ciągu tych pięciu miesięcy sprzedaje się 60 proc. całorocznej produkcji. Maj w tym roku był co prawda chłodny, ale sprzedaż wody według AC Nielsen wzrosła o 4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. – Jeszcze trochę za wcześnie, by oceniać wyniki. Jednak sezon możemy zaliczyć do udanych, bo średnia temperatura była o 4 stopnie wyższa niż rok temu – powiedziała Magdalena Potocka, rzecznik prasowy Danone, do której należą marki Żywiec Zdrój i Vita Linea, posiadające łącznie 22,7 proc. rynku.

W tym roku do najbardziej spektakularnych wydarzeń na rynku można na pewno zaliczyć sukces marki Kropla Beskidu, produkowanej przez Coca-Cola HBC Polska w Tyliczu. W tym samym zakładzie produkowana jest druga marka wody – Vita, czyli dawna Multivita, którą koncern kupił dwa lata temu od Maspeksu, który z kolei przejął ją od Multico Zbigniewa Jakubasa. – W ciągu zaledwie kilku miesięcy Kropla Beskidu osiągnęła trzecią pozycję na rynku – w sierpniu jej udział wartościowy wyniósł 7,3 proc., a ilościowy 4,3 proc. To pozwoliło firmie – wliczając jej pozostałe marki Bonaqa i Vita – na zdobycie drugiej pozycji na rynku producentów wód butelkowanych z 10,2-proc. udziałem – tłumaczy Iwona Jacaszek, dyrektor ds. korporacyjnych Coca-Cola HBC Polska.

– Teza o podziale rynku pomiędzy Danone, Nestlé Waters Polska i Coca-Colę wydaje mi się przedwczesna. Przede wszystkim z uwagi na rozwijającą się pozycję produktów z segmentów ekonomicznych oraz polskich, silnych lokalnie marek – uważa Anna Makowska, dyrektor marketingu Nestlé Waters Polska, który jest właścicielem marek lokalnych: Nałęczowianki i Mazowszanki oraz marek importowanych: Perrier, Vittel, San Pellegrino i Acqua Panna. W 2004 r. firma wprowadziła na rynek nową, wytwarzaną w Polsce markę – Nestlé Aquarel, ktrórej udało się osiągnąć zakładane 1 proc. rynku. Łączny udział wartościowy Nestlé na koniec 2004 r. wyniósł 13,6 proc.

Inne liczące się w naszym kraju marki wody butelkowanej to Muszynianka, Staropolanka i Jurajska. Dzięki reklamie z modelką Cindy Crawford w 2004 r. do czołówki dołączył Arctic należący do producenta napojów Hoop. Około 40 proc. rynku należy do drobnych krajowych producentów o regionalnych.

Przeciętny Włoch wypija ok. 160 litrów wody rocznie, Francuz 130, Niemiec 102, Czech 71, a Polak zaledwie 40 litrów.


Anita Skiba
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Mariański Group

Profesjonalizm & Pasja

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »