| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Batalia o rynek trwa

Batalia o rynek trwa

Oprocentowanie kredytu w karcie spada, i to w coraz szybszym tempie. Na obniżki zdecydowały się nawet najbardziej tradycyjne banki, ostatnio zrobił to Pekao, który zmniejszył odsetki o kilkanaście procent.

Redukcja oprocentowania to efekt zarówno wojny konkurencyjnej między bankami (karty kredytowe obok kredytów mieszkaniowych to najbardziej promowany produkt bankowy), jak i malejących stóp procentowych, marż, a także mającej wejść w życie ustawy antylichwiarskiej, która ogranicza wysokość odsetek od kredytów. To jeszcze nie koniec redukcji cen kredytów na karcie.

Banki konkurują już nie tylko oprocentowaniem kart kredytowych, ale również dodanymi do nich usługami. Karty prestiżowe przypominają dobrej jakości polisę.

Banki idą coraz dalej w batalii o rynek. Nic dziwnego, skoro rozwija się on w błyskawicznym tempie. Jeszcze rok temu w Polsce było zaledwie 1,6 mln kart kredytowych, teraz jest ich już ponad 3,3 mln. W porównaniu z resztą Europy, kart kredytowych jest u nas ciągle niewiele, ale to znaczy tylko tyle, że rynek ten będzie rozwijał się bardzo szybko jeszcze przez wiele lat. O ile liczba kart kredytowych w Europie rośnie w tempie 13 proc. rocznie, u nas dynamika przekracza 50 proc. Dwie największe organizacje płatnicze – Visa i MasterCard -ogłaszają kolejne rekordy osiągane na polskim rynku. Przez pierwszych sześć miesięcy tego roku Polacy przeprowadzili ponad 10 mln transakcji kartami kredytowymi i obciążeniowymi systemu MasterCard. Było to prawie o 47 proc. więcej niż rok temu. Zwiększa się też wartość transakcji kartami kredytowymi.

Powoli znikają karty z odroczonym terminem płatności, dynamika kart debetowych, czyli związanych bezpośrednio z kontem osobistym, jest też coraz mniejsza. Rynek kart rozwija się pod dyktando kart kredytowych.

Wiedzą o tym banki, dlatego nie tylko rozdają karty za darmo i obniżają oprocentowanie.

– Wydawcy kart zaczynają konkurować pakietami usług dodanymi do kart i to prawdopodobnie stanie się oprócz ceny najważniejszym ich wyróżnikiem – mówi Grażyna Witkowska-Mrozek, dyrektor ds. kart bankowych na Polskę i kraje nadbałtyckie w Nordea Bank Polska.

Im karta bardziej prestiżowa, tym bardziej obrasta pakietami usług. Ubezpieczenia na wypadek utraty karty to dzisiaj standard, tak jak powoli staje się nim ubezpieczenie podróżne czy majątkowe. Karta nie musi mieć nawet koloru srebrnego czy złotego, bo bank nawet do zwykłych kart potrafi dołączyć przynajmniej skromny pakiet ubezpieczeń.

Dla Polaków coraz częściej podróżujących za granicę takie dodatki będą zyskiwały na wartości. Przydadzą się również w domu, gdyż pakiet assistance można wykorzystać w każdym miejscu.

Stanisław Koczot
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Ogólnopolski Konwent Agencji Pracy

związek pracodawców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »