| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Wartości niematerialne firmy

Wartości niematerialne firmy

Każde przedsiębiorstwo w swojej działalności wykorzystuje wartości niematerialne. Właściwa ocena ich przez menedżerów oraz stworzenie systemu zarządzania nimi przyczynia się do wzrostu firmy i osiągnięcia przez nią wysokiej pozycji na rynku.

W zarządzaniu wartościami ważne jest zidentyfikowanie i zdefiniowanie wartości niematerialnych w firmie oraz czynników, które je budują. Należy ustalić, czy te wartości da się wycenić i jakie trzeba przyjąć metody wyceny. Następnie określić, jaka jest ich wartość księgowa w stosunku do wartości rynkowej i od czego zależą różnice między tymi danymi.
Przewaga konkurencyjna
Istotną sprawą jest też rozpoznanie rynku, na którym działa przedsiębiorstwo. Trzeba określić, czy prowadzona przez firmę działalność pozwala na wytworzenie wyróżniających ją na rynku „pożytków”, które zapewnią w dłuższym czasie przewagę nad konkurentami.
Zasobami, które wpływają na ponadprzeciętne wyniki gospodarcze, mogą być:
■ eksploatacja rzeczowych środków trwałych i obrotowych,
■ kapitał gotówkowy,
■ oszczędności produkcyjne,
■ technologia,
■ niepowtarzalne zasoby materialne firmy,
■ zasoby ludzkie.
W stosunku do wszystkich kategorii wartości przedsiębiorstwa opracowuje się politykę gospodarowania, która pozwala w maksymalnym stopniu wykorzystać tkwiący w nich potencjał przynoszący korzyści firmie.
Nieocenione zasoby ludzkie
Aby przedsiębiorstwo mogło osiągać wysokie wyniki i przewagę konkurencyjną, powinno pozyskiwać i utrzymywać pierwszorzędny zespół zarządzający i uzdolnione kierownictwo, zwłaszcza działy sprzedaży czy administracyjny. Musi też rekrutować i wychowywać utalentowaną, lojalną i pełną entuzjazmu kadrę pracowniczą, a także umiejętnie spożytkować jej doświadczenie. Firmie powinno również zależeć na odkrywaniu talentów wśród studentów i absolwentów uczelni wyższych, organizowaniu staży i budowaniu dobrych relacji, by w przyszłości wychować sobie nową kadrę pracowniczą.
Ludzie cenią sobie dobrą atmosfera w pracy i satysfakcję z pracy. Warto budować programy identyfikacji wartości indywidualnych z wartościami firmy, wzmacniać zadowolenie i dumę z przynależności do przedsiębiorstwa. Należy dbać o zachowanie dobrych warunków pracy (ergonomia) i właściwe jej organizowanie oraz umożliwienie korzystania z czasu wolnego.
Każdy pracownik chce wiedzieć, jak jest odbierana jego praca, powinien temu służyć obiektywny i sprawiedliwy system ocen okresowych.
Inne zasoby niematerialne
Polityka przedsiębiorstwa obejmuje również wiele innych działań, które pozwalają wykorzystywać zasoby niematerialne do osiągnięcia sukcesu przez przedsiębiorstwo. Do działań takich należy budowanie silnej marki firmy, dbanie o dobry wizerunek przedsiębiorstwa w otoczeniu np. przez działalność charytatywną lub udział kadry w pracach lokalnych organizacji społecznych i samorządowych, zabieganie o zaufanie odbiorców i dostawców, a także kształtowanie pozytywnej kultury organizacyjnej.
Firma, chcąc być konkurencyjna, dąży do tego, aby posiadać i wytwarzać niepowtarzalne know-how, dbać o prawa autorskie, skutecznie chronić tajemnicę procesu technologicznego oraz inwestować w obszar badań i rozwoju. Powinna także uzyskiwać określone certyfikaty, koncesje czy zezwolenia, posiadać i wykorzystywać licencje oraz patenty.
Aby uzyskiwać określone korzyści, firma stosuje odpowiednie działania marketingowe, takie jak zajmowanie niszy na rynku, wykorzystywanie czynników stanowiących dla innych bariery wejścia, odkrywanie swoich mocnych i słabych stron oraz prowadzenie efektywnych kampanii reklamowych i generowanie korzyści skali.

 Ludmiła Lachawiec
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Prometeia

Grupa doradczo-inwestycyjna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »