REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Interpretacja, która szkodzi

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie mogą dotrzeć do danych osobowych dłużnika. Trudno im zdobyć informacje o jego majątku, brakuje też przejrzystych przepisów dotyczących uzyskiwania i przetwarzania danych klientów przez internet. Takie zarzuty zgłaszają właściciele firm do interpretacji ustawy o ochronie danych osobowych przez GIODO.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych obowiązuje od ponad 7 lat. Wciąż jednak wywołuje wiele wątpliwości. Ewidentnym przykładem jest kilkuletni spór pomiędzy spółką Polkomtel a Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych w zakresie udostępniania danych osobowych dłużników (abonentów) w związku ze sprzedażą wierzytelności. Miał on swój finał przed Naczelnym Sądem Administracyjnym. GIODO twierdził, że aby móc przekazać dane dłużnika firmie windykacyjnej, dłużnik musi sam wyrazić na to zgodę. NSA w wyroku z 6 czerwca potwierdził słuszność stanowiska Polkomtela, że windykacja należności stanowi prawnie usprawiedliwiony cel, o którym mowa w art. 23 ust. 1 pkt 5 ustawy – administra-torów danych lub osób trzecich, którym dane są przekazywane, a ich przetwarzanie nie narusza praw i wolności osób, których dane dotyczą.
Postanowiliśmy zapytać, które z przepisów ustawy o ochronie danych osobowych sprawiają najwięcej problemów przedsiębiorcom, utrudniając prowadzenie przez nich działalności.
Jak mówi w rozmowie z „GP” Wojciech Sypniewski, dyrektor windykacji w firmie Kaczmarski Inkasso we Wrocławiu, istotnym problemem dla firm windykacyjnych jest pozyskiwanie informacji o dłużnikach, np. aktualnego adresu ich zamieszkania. W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy, przetwarzanie danych jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy osoba, której dane dotyczą, wyrazi na to zgodę. Wprawdzie art. 23 ust. 4 pkt 2 ustawy mówi, że dochodzenie roszczeń z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej jest prawnie usprawiedliwionym celem, ale zanim rozpocznie się postępowanie windykacyjne, trzeba to udowodnić i, niestety, nieopłacone faktury czy rachunki tu nie wystarczą. Podobnym problemem jest zdobywanie informacji o majątku dłużnika, z którego można przeprowadzić egzekucję. Aby rozwiązać ten problem, firmy windykacyjne często korzystają z przepisów ustawy o usługach detektywistycznych i zatrudniają detektywów.
Elżbieta Rumin z Narodowej Centrali Windykacji we Wrocławiu podkreśla, że Centralne Biuro Adresowe od początku roku ograniczyło w znacznym stopniu przekazywanie wierzycielom informacji dotyczących adresów dłużników. Obecnie niewystarczający jest wniosek wierzyciela i udokumentowanie wierzytelności, np. faktury czy cesja wierzytelności. Wnioski takie są zwracane z powodu braku podstawy prawnej upoważniającej do pozyskania danych. Należy załączyć dokument, z którego wynika obowiązek wskazania adresu osoby, np. wezwanie sądowe. Zmusza to wierzycieli do kierowania sprawy na drogę sądową, bez możliwości wcześniejszego porozumienia się z dłużnikiem. Poza tym ustawa ogranicza obrót wierzytelnościami, bo na prowadzonej przez nas giełdzie wierzytelności nie ma możliwości zamieszczenia ofert kupna-sprzedaży wierzytelności wobec osób fizycznych z uwagi właśnie na ograniczenia wynikające z ustawy o ochronie danych osobowych – podkreśla E. Rumin.
Tomasz Uchman z Business Centre Club podkreśla, że ustawa tworzona była w czasie, kiedy internet nie miał takiego zasięgu jak dziś. Obecnie firmy, które kontaktują się ze swoimi klientami także za pomocą internetu, nie mają pewności, czy dane uzyskane od klientów tą drogą podlegają przepisom ustawy, czy nie. Czy każdy klient, który dobrowolnie przesyła swoje dane, powinien być zawiadamiany, że jego dane będą przetwarzane? Co więcej, dane przysłane przez klientów mogą być w skrajnych przypadkach traktowane jako zdobyte nielegalnie, bowiem przesłane internetem, bez podpisu elektronicznego, nie mogą być traktowane jako dokument.
Aneta Mościcka

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

REKLAMA

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA