| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Ekspansja polskich firm

Ekspansja polskich firm

Zwiększa się obecność polskich firm w Europie Wschodniej i Zachodniej. Trzeba tam być, jeśli chce się liczyć w branży i nie stracić dystansu do unijnych konkurentów. A dróg ekspansji jest wiele.

Największym polskim inwestorem zagranicznym jest PKN Orlen, który zakupił w 2003 roku od British Petroleum 500 stacji w Niemczech za 140 mln USD. Drugą poważną inwestycją Orlenu jest nabycie 63 proc. akcji czeskiego Unipetrolu za 540 mln USD.

Większość czołowych polskich producentów, m.in. Maspex, Grupa Atlas, FFL Śnieżka czy Fabryka Mebli Forte, od kilku lat dokonuje bezpośrednich inwestycji za granicą – otwiera filie i buduje swoje fabryki. W wielu przypadkach są to ich najrentowniejsze i najlepsze fabryki, przynoszące nawet 50 proc. przychodów całej grupy.

– Większość polskich spółek docenia obecność na zagranicznych rynkach, ale przede wszystkim przez eksport (52 proc.) i otwieranie własnych oddziałów i filii (23 proc.) – mówi Mariusz Strojny z KPMG.

Najbardziej pożądane scenariusze ekspansji to wykupienie większościowych pakietów akcji zagranicznych spółek albo akwizycje lokalnych konkurentów. Udaje się to niektórym producentom z branży spożywczej, np. Grupie Maspex, która dokonała już czterech akwizycji w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech. W branży płytek ceramicznych ekspansję opartą na przejęciach rozpoczęło m.in. Opoczno S.A. Pierwszym krokiem w Europie Wschodniej był zakup litewskiej firmy Dvarcioniu Keramika, największego producenta płytek na rynkach nadbałtyckich.

– W Europie Zachodniej nawiązaliśmy współpracę z niemieckim koncernem Villeroy & Boch, jednym z największych na świecie producentów ceramiki. Chcemy też wzmocnić obecność na Bałkanach – mówi Sławomir Frąckowiak, prezes Opoczna.

Według dr. Mariusza Strojnego bardzo ważnym elementem strategii umiędzynarodowienia polskich firm muszą też być często niedoceniane inwestycje w markę i logo. Sukces na tym polu odnoszą już Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych, których produkty pod marką Bella mają większy udział w rynku rosyjskim i ukraińskim niż produkty tak znanych koncernów, jak Procter & Gamble, Kimberly-Clark czy Johnson & Johnson.

Anita Skiba

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Aleksandra Bielicka

Prawnik, specjalista w zakresie prawa konsumenckiego, cywilnego i handlowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »