| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Stacje demontażu działają jak chcą

Stacje demontażu działają jak chcą

Od wejścia w życie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji wydano 180 decyzji na prowadzenie stacji demontażu tych pojazdów.

Rozporządzenie określające minimalne wymogi dla stacji demontażu wejdzie w życie dopiero za trzy miesiące, dlatego obecnie zdarza się, że zezwolenia na prowadzenie stacji wydaje się na obiekty nieprzystosowane do przechowywania odpadów.
 
Dziś wchodzi w życie kilka przepisów ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz.U. nr 25, poz. 202). Obowiązujące od dziś przepisy nakładają na producentów pojazdów obowiązek ograniczenia stosowania substancji niebezpiecznych. Stanowią, że materiały, przedmioty wyposażenia i części pojazdów nie mogą zawierać ołowiu, rtęci, kadmu i sześciowartościwoego chromu.

Materiały i części pojazdów mogą zawierać wskazane wyżej metale wtedy, gdy jest to konieczne do uzyskania charakterystyki technicznej tych przedmiotów i części. Problem w tym, że minister gospodarki miał określić, w drodze rozporządzenia, listę materiałów, przedmiotów i części wyposażenia pojazdów mogących zawierać metale niebezpieczne. Rozporządzenie to miało określać także dopuszczalną zawartość ołowiu, rtęci, kadmu lub sześciowartościwego chromu w materiałach, przedmiotach wyposażenia i częściach pojazdów. Do tej pory brak jednak stosownego aktu wykonawczego. Mimo to, wchodzący dziś w życie przepis karny ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji przewiduje karę grzywny dla podmiotu wprowadzającego do obrotu wbrew przepisom materiały, przedmioty wyposażenia lub części pojazdów zawierające wskazane metale.

Mimo że ustawa obowiązuje od marca bieżącego roku, pełna jej realizacja nie jest możliwa z powodu braku przepisów wykonawczych. Dotyczy to m.in. rozporządzenia określającego minimalne wymagania dla punktów zbierania pojazdów. Brak rozporządzeń powoduje, że przedsiębiorcy prowadzący recykling pojazdów działają w sposób dowolny, niezachowując często podstawowych standardów.

Przykłady rozporządzeń wykonawczych, których brakuje
• W sprawie minimalnych wymagań dla punktów zbierania pojazdów, tzn. tych firm, które będą zbierać pojazdy na rzecz lub w imieniu stacji demontażu.
• Rozporządzenie w sprawie określenia dopuszczalnej zawartości ołowiu, rtęci, kadmu lub sześciowartościowego chromu w materiałach, przedmiotach wyposażenia i częściach pojazdów.

Od dziś kara grzywny grozi za:
• Wprowadzanie wbrew przepisom do obrotu materiałów, przedmiotów wyposażenia lub części pojazdów zawierających ołów, rtęć, kadm lub sześciowartościowy chrom.
• Nieoznaczanie przedmiotów wyposażenia lub części pojazdów.

Aneta Mościcka
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marta Kosińska

ekspert rynku nieruchomości

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »