| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Koszt badań po naprawie z OC i AC

Koszt badań po naprawie z OC i AC

Koszty dodatkowych badań technicznych, jakie trzeba przeprowadzić po naprawie samochodu po wypadku, będą pokrywane zarówno z odszkodowania wypłacanego z tytułu ubezpieczenia OC, jak i ubezpieczenia AC.

28 lipca br. Sejm rozpatrzył poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, ustawy o działalności ubezpieczeniowej oraz ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym.

Koszt dodatkowego badania technicznego przeprowadzanego po naprawie będzie wliczany do odszkodowania z ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych wypłacanego przez zakład ubezpieczeń. Nie zgadzając się na poprawkę Senatu, Sejm uchwalił, iż koszt dodatkowych badań technicznych pokrywany ma być również z odszkodowania wypłacanego przy ubezpieczeniu AC pojazdów. Obecnie za takie dodatkowe badanie techniczne musi zapłacić właściciel uszkodzonego pojazdu.

Zmienione zostały sumy gwarancyjne przy obowiązkowych ubezpieczeniach OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. I tak np. suma gwarancyjna stanowiąca granicę odpowiedzialności cywilnej posiadacza lub kierującego pojazdem mechanicznym w przypadku szkód na osobie nie będzie mogła być niższa niż równowartość w złotych 1 500 000 euro w odniesieniu do jednego zdarzenia, bez względu na liczbę poszkodowanych (obecnie jest to 350 000 euro na każdego poszkodowanego). Dotychczas odpowiedzialność wynosiła w przypadku szkód na osobie – 350 tys. euro na każdego poszkodowanego, a w przypadku szkód w mieniu – 200 tys. euro w odniesieniu do jednego zdarzenia, bez względu na liczbę poszkodowanych.

Wprowadzony został również przepis, który jasno określa, że żaden ubezpieczyciel nie może odmówić wypłaty odszkodowania z tytułu komunikacyjnego OC, jeśli w stłuczce lub w wypadku biorą udział dwa pojazdy, które są użytkowane dzięki kredytowi zaciągniętemu w tym samym banku. Rozwiązanie to dotyczy również samochodów użytkowanych na podstawie umów leasingu. Wprowadzenie tego przepisu jest konsekwencją orzeczenia Sądu Najwyższego z 22 kwietnia 2005 r. (sygn. akt III CZP 99/04). Doprecyzowano również przepisy regulujące zakres działania Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego w sprawach nadzoru nad opłacaniem składek w ubezpieczeniach obowiązkowych.


Marek Kobylański
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Sławomir Buchta

Specjalista ds. leasingu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK