| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Koszt badań po naprawie z OC i AC

Koszt badań po naprawie z OC i AC

Koszty dodatkowych badań technicznych, jakie trzeba przeprowadzić po naprawie samochodu po wypadku, będą pokrywane zarówno z odszkodowania wypłacanego z tytułu ubezpieczenia OC, jak i ubezpieczenia AC.

28 lipca br. Sejm rozpatrzył poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, ustawy o działalności ubezpieczeniowej oraz ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym.

Koszt dodatkowego badania technicznego przeprowadzanego po naprawie będzie wliczany do odszkodowania z ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych wypłacanego przez zakład ubezpieczeń. Nie zgadzając się na poprawkę Senatu, Sejm uchwalił, iż koszt dodatkowych badań technicznych pokrywany ma być również z odszkodowania wypłacanego przy ubezpieczeniu AC pojazdów. Obecnie za takie dodatkowe badanie techniczne musi zapłacić właściciel uszkodzonego pojazdu.

Zmienione zostały sumy gwarancyjne przy obowiązkowych ubezpieczeniach OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. I tak np. suma gwarancyjna stanowiąca granicę odpowiedzialności cywilnej posiadacza lub kierującego pojazdem mechanicznym w przypadku szkód na osobie nie będzie mogła być niższa niż równowartość w złotych 1 500 000 euro w odniesieniu do jednego zdarzenia, bez względu na liczbę poszkodowanych (obecnie jest to 350 000 euro na każdego poszkodowanego). Dotychczas odpowiedzialność wynosiła w przypadku szkód na osobie – 350 tys. euro na każdego poszkodowanego, a w przypadku szkód w mieniu – 200 tys. euro w odniesieniu do jednego zdarzenia, bez względu na liczbę poszkodowanych.

Wprowadzony został również przepis, który jasno określa, że żaden ubezpieczyciel nie może odmówić wypłaty odszkodowania z tytułu komunikacyjnego OC, jeśli w stłuczce lub w wypadku biorą udział dwa pojazdy, które są użytkowane dzięki kredytowi zaciągniętemu w tym samym banku. Rozwiązanie to dotyczy również samochodów użytkowanych na podstawie umów leasingu. Wprowadzenie tego przepisu jest konsekwencją orzeczenia Sądu Najwyższego z 22 kwietnia 2005 r. (sygn. akt III CZP 99/04). Doprecyzowano również przepisy regulujące zakres działania Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego w sprawach nadzoru nad opłacaniem składek w ubezpieczeniach obowiązkowych.


Marek Kobylański
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Rafał Kaźmierczak

Radca prawny, ekspert w dziedzinie cywilnego postępowania sądowego i egzekucyjnego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »