| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Prawo lotnicze bliższe pasażerom

Prawo lotnicze bliższe pasażerom

Nowelizacja prawa lotniczego wskazuje, jak należy złożyć skargę na przewoźnika lotniczego w związku z odmową przyjęcia na pokład albo odwołaniem lub opóźnieniem lotu. Ustanawia także kary pieniężne, jakie w takich sytuacjach mogą zostać nałożone na przewoźników.

Sejm przyjął wczoraj część senackich poprawek do nowelizacji prawa lotniczego. Dla podróżujących liniami lotniczymi niezwykle istotne jest, że do ustawy dodano przepisy regulujące ochronę praw pasażerów.

W nowelizacji wskazano, że prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego kontroluje przestrzeganie przepisów rozporządzenia nr 261/2004/WE ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów (w urzędzie powołana zostanie specjalna komórka – Komisja Ochrony Praw Pasażerów).

Przypomnijmy, że rozporządzenie dotyczy wszystkich państw członkowskich UE i jest w nich bezpośrednio stosowane. Ma ono zastosowanie do pasażerów, którzy odlatują z lotniska znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego, a także do tych, którzy odlatują z lotniska znajdującego się w kraju trzecim i lądują w państwie członkowskim.

Przewiduje ono, że pasażerowie, którzy nie zostali przyjęci na pokład (gdyż np. przewoźnik sporządził podwójną rezerwację), albo których lot został odwołany lub opóźniony, mają prawo do odszkodowania sięgającego nawet 600 euro.

Zgodnie z nowelizacją prawa lotniczego, prezes ULC będzie rozpatrywał skargi pasażerów na naruszenie tego rozporządzenia. Do takiej skargi pasażer powinien dołączyć kopię skargi skierowanej do przewoźnika, odpowiedź przewoźnika na skargę (o ile została udzielona) i potwierdzoną rezerwację na dany lot. Istotne jest, że ciężar udowodnienia, iż prawa pasażera nie zostały naruszone, spoczywa na przewoźniku lotniczym.

Prezes ULC będzie miał możliwość nakładania kar pieniężnych na przewoźników, którzy naruszyli rozporządzenie – np. za niewypłacenie należnego odszkodowania grozi kara od 1000 do 20 000 euro, a za nie poinformowanie pasażerów o przysługujących im prawach – od 5000 do 25 000 euro. Kara ta nie może być jednak wyższa niż 5 proc. przychodu osiągniętego przez przewoźnika w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary.

Sejm przyjął m.in. senacką poprawkę, zgodnie z którą procedura konkursowa, która dotyczy dwóch lub więcej przewoźników, którzy chcą wykonywać przewozy na tej samej trasie, powinna zostać przeprowadzona z uwzględnieniem praw dotychczasowych przewoźników – zdaniem senatorów będzie to służyło ochronie polskich przewoźników.

Zmiany w prawie lotniczym dotyczą także m.in. wprowadzenia systemu zgłaszania zdarzeń lotniczych. Poza tym, zgodnie z nowelizacją, koszty, jakie powstały w związku m.in. z transportem i przechowywaniem statku powietrznego, który uległ wypadkowi – ponosi jego użytkownik.

Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Odszkodowania dla pasażerów (wybrane – dla rejsów do 1500 km):
gdy zabraknie miejsca w samolocie i pasażer zostanie przeniesiony z wyższej klasy do niższej, wówczas przysługuje mu odszkodowanie w wysokości 30 proc. ceny biletu,
gdy lot jest opóźniony ponad 2 godziny przysługuje prawo do opieki (m.in. wyżywienie, prawo do bezpłatnych połączeń telefonicznych),
gdy pasażer nie może kontynuować podróży – 250 euro.

Ewa Usowicz


reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Karol Walczak

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »