REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny paliw wciąż rosną

REKLAMA

Wysokie ceny ropy naftowej windują ceny benzyn, oleju napędowego i opałowego oraz gazu. W związku z tym rosną ceny nie tylko transportu, ale zwiększają się także koszty produkcji w przemyśle i rolnictwie, co niekorzystnie wpływa na inflację.
Po polskich drogach i polach porusza się 16 mln samochodów i ciągników. Ich właściciele płacą coraz więcej za tankowanie, ponieważ paliwa są coraz droższe. Nikt nie jest w stanie przewidzieć, kiedy proces ten zostanie powstrzymany, ponieważ notowania ropy na światowych giełdach biją kolejne rekordy. Musimy się zatem liczyć z tym, że nasze portfele będą coraz chudsze. Najbardziej odczuwamy to odwiedzając stacje benzynowe, gdzie litr benzyny jest już średnio o 20 gr droższy niż przed rokiem, a litr oleju napędowego o 50 gr droższy.

REKLAMA

Wysokie ceny paliw sprawiają, że praktycznie nie rośnie zużycie benzyn w naszym kraju. W ubiegłym roku wyniosło 4,2 mln ton, czyli tyle samo, co w roku poprzednim. Nie znaczy to, że samochody pokonują coraz mniej kilometrów. Dzieje się tak dlatego, że coraz więcej właścicieli aut wykorzystuje do napędu pojazdów gaz zamiast benzyny. Pod względem ilości samochodów na gaz zajmujemy już drugie miejsce w świecie – po Korei Południowej.

REKLAMA

W sumie wzrost cen benzyn i oleju napędowego powoduje, że podróże są droższe – dotyczy to nie tylko przewozów samochodowych, ale także transportu lotniczego, ponieważ rosną ceny benzyny lotniczej. Wysokie ceny benzyny odchudzają więc nie tylko portfele prywatnych właścicieli samochodów. Zwiększają one także koszty firm, które zajmują się transportem zarobkowym. W efekcie mogą rosnąć ceny usług transportowych – nie tylko związanych z przewozem ładunków i osób.

REKLAMA

Musimy liczyć się także z podwyżkami cen artykułów przemysłowych, ponieważ mogą rosnąć koszty ich przewozu nie tylko w firmach usługowych. Sam przemysł przetwórczy ma własny duży tabor transportowy, tak zwany gospodarczy, który zużywa rocznie około 250 tys. ton benzyn i około 600 tys. ton olejów napędowych. Ponadto firmy przemysłowe wykorzystują też około 0,5 mln ton lekkiego oleju opałowego do celów grzewczych i technologicznych – a jego ceny także rosną wraz ze wzrostem cen innych produktów naftowych.

W stosunku do roku ubiegłego najbardziej wzrosły ceny oleju napędowego, aż o 50 gr na litrze. W rezultacie jest on tylko o około 40 gr na litrze tańszy od benzyny. W ubiegłym roku zużyto w naszym kraju 6,4 mln ton olejów napędowych – o 0,6 mln ton więcej niż w roku poprzednim. Zużycie byłoby prawdopodobnie znacznie większe, gdyby nie dość powszechne zastępowanie przez rolników oleju napędowego lekkim olejem opałowym w napędzie ciągników, który jest o połowę tańszy.

W efekcie zużycie lekkiego oleju opałowego było w ubiegłym roku rekordowo duże – wyniosło 3,9 mln ton i zwiększyło się o 1,4 mln ton (w tym czasie wykorzystanie oleju opałowego do celów grzewczych wzrosło tylko nieznacznie). Tak więc szara strefa hamuje wzrost kosztów produkcji rolniczej i tym samym wzrost cen produktów rolnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wzrost cen paliw ma niekorzystny wpływ także na inflację. Wprawdzie udział transportu w tzw. koszyku inflacyjnym wynosi 8,8 proc., ale ceny paliw mają także wpływ na koszty przemysłu, rolnictwa i usług, które mogą znaleźć odbicie w cenach towarów i usług konsumpcyjnych. Sytuację łagodzi nieco mocny złoty, który sprawia, że koszty importu ropy i paliw nie rosną tak szybko jak ceny produktów naftowych na giełdach światowych, które są podstawą do ustalania ich poziomu w naszym kraju.

Janusz K. Kowalski

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

REKLAMA

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA