REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny paliw wciąż rosną

REKLAMA

Wysokie ceny ropy naftowej windują ceny benzyn, oleju napędowego i opałowego oraz gazu. W związku z tym rosną ceny nie tylko transportu, ale zwiększają się także koszty produkcji w przemyśle i rolnictwie, co niekorzystnie wpływa na inflację.
Po polskich drogach i polach porusza się 16 mln samochodów i ciągników. Ich właściciele płacą coraz więcej za tankowanie, ponieważ paliwa są coraz droższe. Nikt nie jest w stanie przewidzieć, kiedy proces ten zostanie powstrzymany, ponieważ notowania ropy na światowych giełdach biją kolejne rekordy. Musimy się zatem liczyć z tym, że nasze portfele będą coraz chudsze. Najbardziej odczuwamy to odwiedzając stacje benzynowe, gdzie litr benzyny jest już średnio o 20 gr droższy niż przed rokiem, a litr oleju napędowego o 50 gr droższy.

REKLAMA

Wysokie ceny paliw sprawiają, że praktycznie nie rośnie zużycie benzyn w naszym kraju. W ubiegłym roku wyniosło 4,2 mln ton, czyli tyle samo, co w roku poprzednim. Nie znaczy to, że samochody pokonują coraz mniej kilometrów. Dzieje się tak dlatego, że coraz więcej właścicieli aut wykorzystuje do napędu pojazdów gaz zamiast benzyny. Pod względem ilości samochodów na gaz zajmujemy już drugie miejsce w świecie – po Korei Południowej.

REKLAMA

W sumie wzrost cen benzyn i oleju napędowego powoduje, że podróże są droższe – dotyczy to nie tylko przewozów samochodowych, ale także transportu lotniczego, ponieważ rosną ceny benzyny lotniczej. Wysokie ceny benzyny odchudzają więc nie tylko portfele prywatnych właścicieli samochodów. Zwiększają one także koszty firm, które zajmują się transportem zarobkowym. W efekcie mogą rosnąć ceny usług transportowych – nie tylko związanych z przewozem ładunków i osób.

REKLAMA

Musimy liczyć się także z podwyżkami cen artykułów przemysłowych, ponieważ mogą rosnąć koszty ich przewozu nie tylko w firmach usługowych. Sam przemysł przetwórczy ma własny duży tabor transportowy, tak zwany gospodarczy, który zużywa rocznie około 250 tys. ton benzyn i około 600 tys. ton olejów napędowych. Ponadto firmy przemysłowe wykorzystują też około 0,5 mln ton lekkiego oleju opałowego do celów grzewczych i technologicznych – a jego ceny także rosną wraz ze wzrostem cen innych produktów naftowych.

W stosunku do roku ubiegłego najbardziej wzrosły ceny oleju napędowego, aż o 50 gr na litrze. W rezultacie jest on tylko o około 40 gr na litrze tańszy od benzyny. W ubiegłym roku zużyto w naszym kraju 6,4 mln ton olejów napędowych – o 0,6 mln ton więcej niż w roku poprzednim. Zużycie byłoby prawdopodobnie znacznie większe, gdyby nie dość powszechne zastępowanie przez rolników oleju napędowego lekkim olejem opałowym w napędzie ciągników, który jest o połowę tańszy.

W efekcie zużycie lekkiego oleju opałowego było w ubiegłym roku rekordowo duże – wyniosło 3,9 mln ton i zwiększyło się o 1,4 mln ton (w tym czasie wykorzystanie oleju opałowego do celów grzewczych wzrosło tylko nieznacznie). Tak więc szara strefa hamuje wzrost kosztów produkcji rolniczej i tym samym wzrost cen produktów rolnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wzrost cen paliw ma niekorzystny wpływ także na inflację. Wprawdzie udział transportu w tzw. koszyku inflacyjnym wynosi 8,8 proc., ale ceny paliw mają także wpływ na koszty przemysłu, rolnictwa i usług, które mogą znaleźć odbicie w cenach towarów i usług konsumpcyjnych. Sytuację łagodzi nieco mocny złoty, który sprawia, że koszty importu ropy i paliw nie rosną tak szybko jak ceny produktów naftowych na giełdach światowych, które są podstawą do ustalania ich poziomu w naszym kraju.

Janusz K. Kowalski

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Informacja o zaległości w ZUS na 0,01 zł wysyłana jest listem poleconym, a najwięksi gracze nie płacą milionowych zadłużeń

    Zadłużenie aktywnych płatników w ZUS rośnie. Rekordzista wśród aktywnych płatników jest zadłużony na ponad 822 mln zł. Czy ZUS może sam zmieniać przepisy? 

    Według danych udostępnionych przez ZUS, na koniec 2023 roku maksymalna kwota zadłużenia aktywnego płatnika wyniosła przeszło 822 mln zł. Rok wcześniej była o 3,5 mln zł mniejsza. Wśród komentujących te dane ekspertów nie brakuje opinii, że dopuszczenie do takiej sytuacji jest skandalem. Z kolei Zakład przekonuje, że sam nie może zmieniać przepisów. Jednak według znawców tematu, ZUS ma odpowiednie narzędzia do ściągania należności i nawet niewielkie kwoty są skutecznie egzekwowane od przedsiębiorców. Do tego po danych widać, że średnie zadłużenie aktywnych płatników wzrosło rok do roku o ponad 3 tys. zł, tj. do wartości blisko 31 tys. zł.

    Czy trzeba płacić ZUS gdy działalność gospodarczą się zawiesi, czy przerwę w biznesie można zrobić tylko raz w roku czy wiele razy

    Działalność gospodarczą wpisaną do CEIDG można zawiesić pod warunkiem, że nie zatrudnia się pracowników. Dlatego co do zasady nie trzeba dodatkowo załatwiać formalności w ZUS.

    Przestępstwa finansowe. Zorganizowane grupy zajmują się praniem brudnych pieniędzy i korumpowaniem urzędników: co trzeba wiedzieć

    Korupcja, pranie pieniędzy, wyłudzenia, ataki hakerskie – to realne zagrożenia XXI wieku. Obecnie przestępczość finansowa, cyberprzestępczość oraz nowoczesne technologie są mocno ze sobą związane.

    Jak jeździć ekologicznie i oszczędnie. Pięć zasad sprawdzonych w praktyce i zalecanych każdej firmie transportowej

    W dobie rosnących kosztów firm transportowych i spowolnienia gospodarczego ekonomiczna jazda przestała być zjawiskiem sporadycznym, a stała się koniecznością i jednym ze sposobów na redukcję wydatków. Jakie są więc najważniejsze zasady ekonomicznej jazdy? 

    REKLAMA

    Zboża ozime wiosną - jak nawozić dolistnie. 5 kluczowych wskazówek

    Jedną z najefektywniejszych form pielęgnacji (dokarmiania) zbóż ozimych wiosną jest nawożenie dolistne. Dobrze przemyślane działania agrotechniczne wraz z odpowiednim wyborem samego nawozu to korzyść dla roślin, a przede wszystkim dla rolnika. 

    Wakacje składkowe – zmiany w projekcie nowelizacji

    Na stronie Rządowego Centrum Legislacji (RCL) została opublikowana nowa wersja projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, która wprowadza tzw. wakacje składkowe. Przewiduje ona m.in. zmiany w zakresie podmiotów uprawnionych do takiej ulgi.

    Firma, która dopuściła do wycieku danych jej klientów traci renomę a także chętnych na zakup jej produktów

    Firmy pracują nad rozwojem marki i jej rozpoznawalnością wiele lat, po czym jedno fatalne zdarzenia burzy cały ten wysiłek. Takim incydentem w naszych czasach jest przede wszystkim wyciek danych klientów. Straconej w ten sposób reputacji marka nie jest w stanie odbudować.

    Zdaniem ZUS należy opłacać składki od wynagrodzenia wspólnika sp. z o.o. za czynności wykonywane na rzecz spółki

    ZUS w swoich najnowszych interpretacjach stwierdził, że wspólnik sp. z o.o., który za czynności wykonywane na rzecz spółki (tj. czynności określone w umowie spółki), bez zawierania ze spółką odrębnej umowy cywilnoprawnej otrzymuje wynagrodzenie, będzie objęty ubezpieczeniami społecznymi z tego tytułu jako zleceniobiorca.

    REKLAMA

    ARiMR - ostatnie 2 dni na wnioski o dofinansowanie ubezpieczenia zwierząt!

    Zostały ostatnie 2 dni dla rolników na złożenie wniosków o zwrot części kosztów ubezpieczenia zwierząt. Kto może złożyć wniosek o dofinansowanie?

    AI Act zatwierdzony. Kiedy wejdzie w życie? 5 wniosków, które są szczególnie ważne dla firm z sektora biomedycznego

    Znamy już finalny, zaakceptowany przez państwa członkowskie draft AI Act – unijnej ustawy o Sztucznej Inteligencji. Jaki wpływ wywrze ona na działalność firm z sektora biomedycznego? Prezentujemy 5 najważniejszych wniosków. 

    REKLAMA