| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Budżet państwa dofinansuje statki ze Stoczni Szczecińskiej Nowa

Budżet państwa dofinansuje statki ze Stoczni Szczecińskiej Nowa

Do końca roku budżet państwa dopłaci 70 mln zł do statków zbudowanych przez Stocznię Szczecińską Nowa (SSN). W sobotę zarząd stoczni podpisał umowy z przedstawicielami Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK), który będzie pośredniczył w dofinansowaniu.

"Te pieniądze pozwolą wyrównać straty związane z wahaniami cen stali i dolara poniesione przez stocznię. Zgodnie z przepisami unijnymi dokapitalizowanie i dopłaty kończą możliwości pomocy publicznej dla stoczni na 10 lat" - powiedział dyrektor ds. marketingu SSN Andrzej Żarnoch.



Stocznia Nowa otrzyma dopłaty do 8 statków - chemikaliowców, kontenerowców, produktowców i gazowców - zakontraktowanych między 24 października 2002 r. a końcem marca. Trzy z dofinansowywanych jednostek przekazano już armatorom, 26 mln zł dopłaty wpłynie na konto stoczni w przyszłym tygodniu. Pomoc państwa nie może przekroczyć 6 proc. wartości kontraktów i będzie dostępna do 2007 r.



Zgodnie z ustawą, która weszła w życie w marcu, decyzję o udzieleniu dopłat podejmuje minister gospodarki, natomiast BGK ocenia wnioski, zawiera ze stocznią umowy oraz monitoruje ich wykonanie. Stocznia Nowa złożyła łącznie 27 wniosków na kwotę 242 mln zł.



W miniony czwartek Agencja Rozwoju Przemysłu podniosła o ok. 60 mln zł kapitał SSN, przekazując jej pakiet akcji zespołu elektrociepłowni wrocławskich Kogeneracja SA.



Zdaniem Żarnocha, akcje trafią na rachunek inwestycyjny stoczni w poniedziałek, dzięki temu procesowi kapitał stoczni wyniesie 340 mln zł. "Planujemy zaciągnięcie w BGK kredytu, który poprawi płynność finansową i umożliwi budowę jednostek. Akcje elektrociepłowni będą jego zabezpieczeniem" - dodał Żarnoch.



Z pomocy państwa korzystają stocznie w Niemczech, Holandii, Włoszech, Francji, Danii i Hiszpanii. Na wprowadzenie dopłat w Polsce zgodę wyraziła Komisja Europejska. Minister gospodarki Jacek Piechota podkreślił, że dopłaty nie mają ratować nierentownych zakładów, a uatrakcyjnić ofertę i wyrównać szanse europejskich stoczni w walce o zamówienia ze stoczniami koreańskimi.



W Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP) trwają obecnie prace nad modelem finansowania stoczni i budowy statków bez udziału państwa. Do połowy lipca prezes ARP ma przedstawić korzyści wynikające z konsolidacji branży i utworzenia grupy kapitałowej Korporacja Polskie Stocznie SA. W jej skład wejdą m.in.: Stocznia Szczecińska Nowa, Stocznia Gdynia SA oraz - jak poinformował Piechota - skomercjalizowana Stocznia Marynarki Wojennej.



"Korporacja będzie powiązana kapitałowo z partnerami, z którymi współpracuje, między innymi Hutą Częstochowa. Pojawi się również kapitał zewnętrzny, prawdopodobnie ukraiński, jeśli uda się sfinalizować z grupą Donbas prywatyzację huty" - stwierdził minister gospodarki.



W ubiegły czwartek ukraiński Związek Przemysłowy Donbasu parafował umowę sprzedaży udziałów w Hucie Częstochowa i spółkach zależnych z jej właścicielem Towarzystwem Finansowym Silesia i zarządem Huty Częstochowa. Piechota podkreślił, że inwestorzy zewnętrzni "będą powiązani kapitałowo, ale nie przejmą kontroli nad korporacją".

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Kopczyńska

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »