| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Podwójne opłaty za autostrady

Podwójne opłaty za autostrady

Mimo obietnic przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury, samochody ciężarowe nie zostały zwolnione z opłat za przejazd płatnymi autostradami z początkiem kwietnia.

Transportowcy stawiają ultimatum: jeśli problem nie zostanie rozwiązany do maja, zablokują autostradę A-2.
Podwójne opłaty za autostradę (obowiązkowa winieta za korzystanie z dróg dla pojazdów o wadze powyżej 3,5 tony nie zwalnia z opłaty za przejazd) krytykują zarówno firmy transportowe, jak i Komisja Europejska, która już na początku roku dawała do zrozumienia, że Polska łamie prawo. Zniechęcona kosztami spora część przewoźników omija płatne odcinki, paraliżując drogę krajową nr 2 i 92, równoległą do autostrady A-2, a także trasę Katowice–Olkusz–Kraków, sąsiadującą z autostradą A-4. Naciskany przez transportowców resort infrastruktury zadeklarował więc przed kilkoma tygodniami, że autostradowe opłaty dla posiadaczy winiet znikną 2 kwietnia.
– To był nierealny termin. Od razu sugerowaliśmy połowę roku, ale kierownictwo ministerstwa pospieszyło się – twierdzi osoba związana z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Przeciągały się bowiem negocjacje z koncesjonariuszami autostrad – Stalexportem Autostrada Małopolska oraz Autostradą Wielkopolską, ustalające wysokość rekompensat za rezygnację z pobierania opłat od ciężarówek. Porozumienie przyznające na bieżący rok 50 mln zł Stalexportowi oraz 150 mln zł Autostradzie Wielkopolskiej osiągnięto dopiero w ubiegłym miesiącu. Nie udało się jednak dokonać odpowiednich zmian w przepisach i dlatego transportowcy do dziś płacą za autostrady podwójnie.
Z wypowiedzi przedstawiciela Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD) wynika jednak, że Ministerstwo Infrastruktury deklaruje rozwiązanie problemu jeszcze w kwietniu. Miał o tym przekonywać wiceminister Jan Ryszard Kurylczyk na spotkaniu z ZMPD w ubiegłym tygodniu.
– Wiceminister stwierdził, że do zniesienia opłat potrzeba jeszcze 2-3 tygodni – mówi Jan Buczek, sekretarz generalny ZMPD.
Na razie trudno określić, na ile realny jest ten termin, zważywszy konieczność dokonania zmian w dwóch ustawach: ustawie o transporcie drogowym oraz ustawie o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym. Ich projekty zostały skierowane do uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji społecznych.
– Ta faza procesu legislacyjnego powinna się zakończyć pod koniec tego tygodnia. Następnie projekty zmian obu ustaw zostaną skierowane na posiedzenie rządu, a później trafią do Sejmu – twierdzi Dorota Leduchowska z Biura Komunikacji Społecznej Ministerstwa Infrastruktury.
Tymczasem bardziej problematyczne od przyspieszenia prac legislacyjnych może okazać się znalezienie źródła wspomnianych rekompensat, które miałby wypłacić Krajowy Fundusz Drogowy (KFD). W przyszłym roku ich wysokość byłaby jeszcze wyższa, bowiem zaplanowane na 2005 rok 200 mln zł dotyczy tylko 3 kwartałów. Natomiast pieniądze, jakie KFD ma na drogi, nie zwiększą się, a przeciwnie, zmniejszą: w przyszłym roku 20 proc. środków KFD ma być skierowanych na restrukturyzację kolei.
Organizacje firm transportowych zapowiadają, że jeśli winiety nie zastąpią opłat autostradowych do końca kwietnia, na początku maja zostanie zorganizowana akcja protestacyjna.
– Zablokujemy wjazdy na autostradę A-2. W grę wchodzi także powolna jazda ciągnikami siodłowymi – powiedział „GP” Ryszard Stodolny, dyrektor biura zarządu Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Adam Woźniak


reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Eco Carport

Producent i dystrybutor wiat z drewna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »