| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Sieci handlowe nadal łamia prawa pracownicze

Sieci handlowe nadal łamia prawa pracownicze

Mandaty na kwotę 46 150 tys. zł i 5 wniosków do prokuratury to plon kontroli przeprowadzonej przez Państwową Inspekcję Pracy w sklepach sieci handlowej Kaufland. Kontrole objęły 63 placówki zatrudniające 3961 pracowników.

Wydawać by się mogło, że ubiegłoroczne fatalne wyniki kontroli prowadzonych w innej sieci handlowej (Biedronka) zmuszą inne placówki tego typu do podjęcia działań mających na celu usunięcie nieprawidłowości będących w rzeczywistości przejawami naruszania praw pracowniczych. Niestety, zły przykład Biedronki nie wystarczył. Tymczasem wnioski z wcześniejszych kontroli w placówkach tzw. handlu wielkopowierzchniowego wyciągnęli inspektorzy, którzy starali się wykorzystać zdobyte wcześniej doświadczenia. Inspekcja dokonywała między innymi analizy różnych środków dowodowych mogących stanowić podstawę do ustalenia faktycznie przepracowanego czasu pracy, takich jak: raporty z kas fiskalnych, rejestry zliczania sejfu, dokumenty ochrony potwierdzające godziny otwarcia i zamknięcia sklepu, w tym materiały wideo. Najwięcej naruszeń prawa, podobnie jak w Biedronce, dotyczyło bowiem nierzetelnego prowadzenia ewidencji czasu pracy. Wykazano nieprawidłowości w 50 sklepach, które dotknęły 826 pracowników. PIP zakwestionowała system ewidencjonowania czasu pracy osób zatrudnionych na kierowniczych stanowiskach w zadaniowym systemie czasu pracy. System ten stwarzał możliwość nadużywania przepisów o czasie pracy, niektórzy kierownicy pracowali po 12, 15, a w skrajnych przypadkach nawet blisko 24 godzin na dobę. Jedną z przyczyn naruszeń przepisów o czasie pracy była także struktura uniemożliwiająca przyjmowanie dodatkowych pracowników, która wymuszała na kadrze zatrudnianie własnych pracowników w wymiarze czasu przekraczającym normy określone w umowach o pracę.
Ujawniono także, że kasjerzy i sprzedawcy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę w Kauflandzie wykonywali swoje obowiązki również na podstawie umowy zlecenia zawartej z agencją pracy tymczasowej. Pracownik pracujący dodatkowo na zlecenie agencji otrzymywał dużo niższe wynagrodzenie, np. 12,5 zł za godzinę na podstawie umowy o pracę i 8,5 zł na podstawie umowy zlecenia.
Wśród innych naruszeń stwierdzono niewypłacanie wynagrodzeń za nadgodziny 214 pracownikom, źle sporządzone umowy o pracę 1505 pracowników, nieudzielenie należnych urlopów wypoczynkowych – 235 przypadków.
Tomasz Zalewski


reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Barchan

Ekspert ds. Leasingu, Menedżer

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »