| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Nie wolno przetrzymywać pieniędzy klienta

Nie wolno przetrzymywać pieniędzy klienta

Spółka działająca w systemie argentyńskim musi jasno określić, w jakim terminie zwróci wykluczonemu z sytemu klientowi wpłacone przez niego kwoty - orzekł sąd.

Długotrwałe oczekiwanie na wypłatę należnych konsumentowi pieniędzy, podczas gdy spółka może nimi dysponować, rażąco narusza dobre obyczaje.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował podobne postanowienia dwóch statutów firmy Carion Polska S.A. – „zwykłego” i „Statutu – system nieruchomości”. Spółka działa w tzw. systemie argentyńskim, świadcząc usługi finansowe związane z zakupem samochodów, nieruchomości, produktów budowlanych i innych dóbr trwałego użytku. Zdaniem UOKiK, przedsiębiorca celowo zamieścił w postanowieniach umowy zakazane klauzule umowne, licząc na to, że konsumenci nie odkryją, że są to postanowienia sprzeczne z prawem, i nie będą dochodzić swoich roszczeń.
Urząd zakwestionował postanowienie, zgodnie z którym członkowie wykluczeni z systemu muszą realizować swoje zobowiązania finansowe wobec systemu do czasu dokonania tzw. ogłoszenia o wykluczeniu. Tak więc klient musi wpłacać należne raty, podczas gdy na spółce nie ciąży obowiązek, aby w tym samym czasie zwrócić mu pieniądze w związku z odstąpieniem od systemu. Zdaniem UOKiK, o terminie dokonania ogłoszenia o wykluczeniu spółka decyduje samodzielnie, przyznając sobie w ten sposób prawo do dokonywania wiążącej interpretacji umowy. Przedsiębiorca nie określił więc jednoznacznie terminu zwrotu pieniędzy wykluczonym członkom. Może więc okazać się, że jest to termin bardzo odległy i zwrot nastąpi, przykładowo, po kilku latach. Powoduje to sytuację, w której konsument wykluczony z uczestnictwa w systemie nie będzie mógł korzystać z należnych mu pieniędzy, podczas gdy spółka może nimi dysponować i np. pobierać z nich korzyści. Poza tym, przedsiębiorca zastrzegł, że nie będzie wypłacał odsetek od przetrzymywanych środków pieniężnych. Jednakże klient, który spóźni się z dokonaniem wpłat, musi zapłacić odsetki za zwłokę.
W umowie zapisano również, że nabywca, składając podpis pod statutem, nie tylko oświadcza, że zrozumiał i akceptuje powyższe zapisy, ale również potwierdza, że nie chce ich podważać. Zdaniem Urzędu, spółka wyłącza w ten sposób możliwość podjęcia negocjacji w celu zmiany warunków umowy, jak również dochodzenia roszczeń przez klienta (w drugim statucie zapisano również, że „strony nieodwołalnie rezygnują z prawa podważania niniejszego statutu”).
Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał wszystkie zakwestionowane postanowienia za sprzeczne z prawem i zakazał ich stosowania. Wyrok nie jest prawomocny.
Sygn. akt XVII Amc 32/04.
Ewa Usowicz


reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Anna Pisu

B2B Manager inFakt.pl. Ukończyła studia na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza oraz Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Z branżą̨ internetową związana od ponad 10 lat, z branżą księgowości od 5 lat. W Ogólnopolskim Biurze Rachunkowym inFakt specjalizuje się w przeprowadzaniu praktycznych warsztatów z księgowości i przedsiębiorczości.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK