| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Umiejętność planowania ważna dla pracodawców

Umiejętność planowania ważna dla pracodawców

Z badania Instytutu MillwardBrown SMG/KRC wynika, że około 60 proc. studentów ma przeciętną lub niską motywację do podejmowania działań istotnych z punktu widzenia pracodawców. Myślenie perspektywiczne i planowanie to najistotniejsze cechy przyszłego pracownika.

Instytut Badania Rynku i Opinii Publicznej MillwardBrown SMG/KRC przeprowadził ankietę, czy polscy studenci zdobywają podczas studiów umiejętności menedżerskie oraz jaki jest ich potencjał pod tym względem. Z punktu widzenia pracodawców w procesie rekrutacji coraz mniejszą rolę przywiązuje się do wykształcenia kierunkowego kandydatów, a coraz większą – do predyspozycji osobowościowych i umiejętności merytorycznych. Za najcenniejszych kandydatów do pracy uważa się tych studentów/absolwentów, którzy są aktywni poza uczelnią – odbywają staże, praktyki, biorą udział w konkursach.
Jakie umiejętności pozamerytoryczne u absolwentów są najbardziej istotne dla pracodawców? W kolejności wskazań są to: myślenie perspektywiczne i planowanie, umiejętność ogarnięcia całości procesu i oceny wagi jego poszczególnych elementów; elastyczność, umiejętność adaptacji do nowego środowiska i nowych wyzwań; samodzielność, proaktywność, inicjatywa, umiejętność podejmowania działań bez nieustannego wsparcia ze strony pracodawcy; kreatywność.

W opinii części respondentów, znaczenie umiejętności menedżerskich i tzw. miękkich jest nieco niższe w wypadku absolwentów rekrutowanych na stanowiska specjalistyczne. Pozostali badani pracodawcy nie podzielali jednak tego poglądu. Twierdzili, że w obecnych czasach mają możliwość wyboru spośród bardzo wielu dobrych absolwentów i w tej sytuacji posiadanie umiejętności pozamerytorycznych stanowi znaczącą wartość dodaną i istotne kryterium selekcji.

Według pracodawców, studenci mają tendencję do zawyżania własnej samooceny. W trakcie rozmów kwalifikacyjnych okazuje się, że deklaracje absolwentów są często puste i niepoparte konkretnymi przykładami; część badanych twierdzi, że absolwenci nie mają umiejętności menedżerskich. Najmniej szans na rozwój podczas studiów mają studenci politechnik. Związane jest to z profilem uczelni koncentrujących się na przedmiotach specjalistycznych oraz naturalnymi skłonnościami osób wybierających kierunki techniczne.

Około 60 proc. badanych studentów ma przeciętną lub niską motywację do podejmowania działań istotnych z punktu widzenia pracodawców. Osoby te stoją zatem przed podwójnym wyzwaniem: muszą zdać sobie sprawę ze swoich naturalnych ograniczeń w tym zakresie; jeśli chcą u siebie wykształcić dane umiejętności, np. z powodu zapotrzebowania na nie przez pracodawcę, muszą włożyć więcej wysiłku i starań w ich rozwijanie.

Grzegorz Kozyra


reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Bartosz Napolski

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »