| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Umiejętność planowania ważna dla pracodawców

Umiejętność planowania ważna dla pracodawców

Z badania Instytutu MillwardBrown SMG/KRC wynika, że około 60 proc. studentów ma przeciętną lub niską motywację do podejmowania działań istotnych z punktu widzenia pracodawców. Myślenie perspektywiczne i planowanie to najistotniejsze cechy przyszłego pracownika.

Instytut Badania Rynku i Opinii Publicznej MillwardBrown SMG/KRC przeprowadził ankietę, czy polscy studenci zdobywają podczas studiów umiejętności menedżerskie oraz jaki jest ich potencjał pod tym względem. Z punktu widzenia pracodawców w procesie rekrutacji coraz mniejszą rolę przywiązuje się do wykształcenia kierunkowego kandydatów, a coraz większą – do predyspozycji osobowościowych i umiejętności merytorycznych. Za najcenniejszych kandydatów do pracy uważa się tych studentów/absolwentów, którzy są aktywni poza uczelnią – odbywają staże, praktyki, biorą udział w konkursach.
Jakie umiejętności pozamerytoryczne u absolwentów są najbardziej istotne dla pracodawców? W kolejności wskazań są to: myślenie perspektywiczne i planowanie, umiejętność ogarnięcia całości procesu i oceny wagi jego poszczególnych elementów; elastyczność, umiejętność adaptacji do nowego środowiska i nowych wyzwań; samodzielność, proaktywność, inicjatywa, umiejętność podejmowania działań bez nieustannego wsparcia ze strony pracodawcy; kreatywność.

W opinii części respondentów, znaczenie umiejętności menedżerskich i tzw. miękkich jest nieco niższe w wypadku absolwentów rekrutowanych na stanowiska specjalistyczne. Pozostali badani pracodawcy nie podzielali jednak tego poglądu. Twierdzili, że w obecnych czasach mają możliwość wyboru spośród bardzo wielu dobrych absolwentów i w tej sytuacji posiadanie umiejętności pozamerytorycznych stanowi znaczącą wartość dodaną i istotne kryterium selekcji.

Według pracodawców, studenci mają tendencję do zawyżania własnej samooceny. W trakcie rozmów kwalifikacyjnych okazuje się, że deklaracje absolwentów są często puste i niepoparte konkretnymi przykładami; część badanych twierdzi, że absolwenci nie mają umiejętności menedżerskich. Najmniej szans na rozwój podczas studiów mają studenci politechnik. Związane jest to z profilem uczelni koncentrujących się na przedmiotach specjalistycznych oraz naturalnymi skłonnościami osób wybierających kierunki techniczne.

Około 60 proc. badanych studentów ma przeciętną lub niską motywację do podejmowania działań istotnych z punktu widzenia pracodawców. Osoby te stoją zatem przed podwójnym wyzwaniem: muszą zdać sobie sprawę ze swoich naturalnych ograniczeń w tym zakresie; jeśli chcą u siebie wykształcić dane umiejętności, np. z powodu zapotrzebowania na nie przez pracodawcę, muszą włożyć więcej wysiłku i starań w ich rozwijanie.

Grzegorz Kozyra


reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna Renata Urowska i Wspólnicy sp.k.

Obsługa podmiotów gospodarczych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »