| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > GUS. Dobra koniunktura w przemyśle, gorsza w handlu

GUS. Dobra koniunktura w przemyśle, gorsza w handlu

Koniunktura w przemyśle przetwórczym jest w lutym dobra, podobna do zanotowanej w styczniu, choć nieco gorsza niż przed rokiem. Poprawiły się warunki funkcjonowania większości firm usługowych. Zła jest natomiast koniunktura w budownictwie i handlu detalicznym, jest o­na jednak korzystniejsza niż w analogicznym okresie ostatnich kilku lat - wynika z badań Głównego Urzędu Statystycznego.

W ankietowanych w tym miesiącu przedsiębiorstwach przemysłu przetwórczego przeważał optymizm. Wśród badanych firm 27 proc. wskazywało na poprawę warunków funkcjonowania firm, a 17 proc. na ich pogorszenie. W rezultacie ogólny wskaźnik koniunktury wyniósł plus 10. Szefowie przedsiębiorstw z przemysłu przetwórczego sygnalizują zmniejszanie się bieżących zamówień na towary wytwarzane w firmach, ale oczekują, że w przyszłości będzie ich więcej, niż przewidywali przed miesiącem. Przedsiębiorcy informowali też o zmniejszaniu bieżącej produkcji, przy stanie zapasów wyrobów gotowych określanych jako nadmierne. Mimo braku opóźnień w ściąganiu należności od kontrahentów przedsiębiorstwa odczuwają większe trudności w bieżącym regulowaniu swoich zobowiązań finansowych. Firmy przewidują, że w najbliższych miesiącach ich sytuacja finansowa może się nieznacznie poprawić.
Koniunktura w budownictwie jest w tym miesiącu zła. Ogólny jej wskaźnik wyniósł minus 1, podczas gdy w poprzednim miesiącu plus 6. Jednak prognozy na najbliższe trzy miesiące związane z zamówieniami i produkcją są w tej branży optymistyczne, lepsze niż w styczniu. Natomiast w handlu detalicznym ogólny wskaźnik koniunktury wyniósł w lutym minus 9 (w styczniu minus 10). Nastroje w handlu rozmijają się jednak na ogół z wynikami sprzedaży całej branży. O ocenie warunków funkcjonowania handlu detalicznego decydują właściciele małych i średnich firm, którzy uważają, że duże przedsiębiorstwa handlowe zabierają im klientów.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


W usługach obecna koniunktura oceniana jest znacznie lepiej niż w styczniu. Najkorzystniejsza jest ona w pośrednictwie finansowym i edukacji. Tylko firmy prowadzące działalność w ochronie zdrowia i opiece społecznej negatywnie oceniają warunki, w jakich funkcjonują.

Janusz K. Kowalski


reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Instytut Rozwoju Biznesu

Firma doradczo-szkoleniowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »