REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

GUS. Dobra koniunktura w przemyśle, gorsza w handlu

REKLAMA

Koniunktura w przemyśle przetwórczym jest w lutym dobra, podobna do zanotowanej w styczniu, choć nieco gorsza niż przed rokiem. Poprawiły się warunki funkcjonowania większości firm usługowych. Zła jest natomiast koniunktura w budownictwie i handlu detalicznym, jest o­na jednak korzystniejsza niż w analogicznym okresie ostatnich kilku lat - wynika z badań Głównego Urzędu Statystycznego.
W ankietowanych w tym miesiącu przedsiębiorstwach przemysłu przetwórczego przeważał optymizm. Wśród badanych firm 27 proc. wskazywało na poprawę warunków funkcjonowania firm, a 17 proc. na ich pogorszenie. W rezultacie ogólny wskaźnik koniunktury wyniósł plus 10. Szefowie przedsiębiorstw z przemysłu przetwórczego sygnalizują zmniejszanie się bieżących zamówień na towary wytwarzane w firmach, ale oczekują, że w przyszłości będzie ich więcej, niż przewidywali przed miesiącem. Przedsiębiorcy informowali też o zmniejszaniu bieżącej produkcji, przy stanie zapasów wyrobów gotowych określanych jako nadmierne. Mimo braku opóźnień w ściąganiu należności od kontrahentów przedsiębiorstwa odczuwają większe trudności w bieżącym regulowaniu swoich zobowiązań finansowych. Firmy przewidują, że w najbliższych miesiącach ich sytuacja finansowa może się nieznacznie poprawić.
Koniunktura w budownictwie jest w tym miesiącu zła. Ogólny jej wskaźnik wyniósł minus 1, podczas gdy w poprzednim miesiącu plus 6. Jednak prognozy na najbliższe trzy miesiące związane z zamówieniami i produkcją są w tej branży optymistyczne, lepsze niż w styczniu. Natomiast w handlu detalicznym ogólny wskaźnik koniunktury wyniósł w lutym minus 9 (w styczniu minus 10). Nastroje w handlu rozmijają się jednak na ogół z wynikami sprzedaży całej branży. O ocenie warunków funkcjonowania handlu detalicznego decydują właściciele małych i średnich firm, którzy uważają, że duże przedsiębiorstwa handlowe zabierają im klientów.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


W usługach obecna koniunktura oceniana jest znacznie lepiej niż w styczniu. Najkorzystniejsza jest ona w pośrednictwie finansowym i edukacji. Tylko firmy prowadzące działalność w ochronie zdrowia i opiece społecznej negatywnie oceniają warunki, w jakich funkcjonują.

Janusz K. Kowalski


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA