| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > UOKiK. Zakazane klauzule umowne w 80 % umów

UOKiK. Zakazane klauzule umowne w 80 % umów

80 proc. umów stosowanych przez dealerów samochodowych, które skontrolował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zawiera zakazane klauzule umowne

Sprzedawcy zastrzegają sobie m.in. możliwość zmiany cen i wyposażenia samochodów oraz utrudniają klientom dochodzenie ich roszczeń.
UOKiK skontrolował 65 dokumentów – umów sprzedaży, zamówień i ogólnych warunków gwarancji, stosowanych przez 35 sprzedawców następujących marek: Alfa Romeo, BMW, Citroen, Daewoo, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, Kia, Mazda, Mercedes, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Seat, Skoda, Suzuki, Toyota, Volkswagen oraz Volvo.
Przypomnijmy, że niedawno wiele nieprawidłowości urząd wykrył w umowach stosowanych przez importerów samochodów (zakazane klauzule znaleziono wówczas w 86 proc. umów). Dlatego właśnie przeprowadzono również kontrolę dealerów.
Okazuje się, że sprzedawcy zastrzegają sobie możliwość zmiany ceny samochodu już po zawarciu umowy – np. z powodu zmian przepisów podatkowych lub stawek celnych. Zdaniem UOKiK, jest to działanie bezprawne, gdyż przedsiębiorca przerzuca ryzyko związane z prowadzeniem działalności gospodarczej na słabszego uczestnika rynku. Ponadto zdarza się, że w sytuacji, gdy klient wpłaca zaliczkę, a następnie rezygnuje z kupna samochodu, dealerzy zatrzymują całą kwotę, jako karę umowną. Przedsiębiorca może, rzecz jasna, żądać zwrotu kosztów poniesionych z częściowym wykonaniem umowy, jednak ewentualna kara powinna być proporcjonalna. Niektórzy dealerzy uzależniają wypłatę zaliczki od znalezienia kolejnego nabywcy samochodu.
Urząd stwierdził również, że w umowach zastrzegane są postanowienia, które zobowiązują klienta do przyjęcia samochodu także wówczas, gdy auto ma inne parametry techniczne lub inny kolor albo gdy wprowadzono zmiany w jego wyposażeniu. Konsumentom utrudnia się również dochodzenie roszczeń w ten sposób, że w dniu odbioru samochodu muszą złożyć oświadczenie o zgodności pojazdu z warunkami umowy. Niektórzy dealerzy traktują opinię wskazanego przez siebie rzeczoznawcy jako wiążącą dla obu stron i nieprawidłowo wskazują sąd właściwy do rozstrzygania ewentualnych sporów.
Do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów trafią pozwy przeciwko ośmiu dealerom, sprzedawcom aut Seat, Kia, Honda i Ford.
 


reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Natalia Zawadzka

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »