| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Konferencje. Problemy z cenami transferowymi w Polsce

Konferencje. Problemy z cenami transferowymi w Polsce

W 2004 r. udział kontroli, w trakcie których przedstawiciele organów podatkowych przeprowadzili pełną analizę cen przed zakwestionowaniem ich poziomu, wzrósł do 63 proc., czyli 2,5-krotnie w stosunku do 1999 r. - podkreślano podczas forum zorganizowanego przez firmę Ernst & Young.

Podczas konferencji przedstawiono zasady prowadzenia polityki cen transferowych w spółkach oraz zagrożenia dla podatników wiążące się z zawieraniem takich transakcji.
Specjaliści z Ernst & Young omówili praktyczne problemy związane z zagadnieniami dotyczącymi cen transferowych w Polsce, znaczeniem dla funkcjonowania spółek oraz minimalizowaniem ryzyka, które się wiąże z ich zastosowaniem.
Podkreślono, że zasadniczą kwestią jest odpowiednie dokumentowanie tych transakcji, co ma doniosłe znaczenie w razie ewentualnej kontroli ze strony organów skarbowych. Wskazano jednak, że odpowiednie dokumentowanie tych transakcji określone przez art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych może być niewystarczające. Szczególnie, że wiedza urzędników skarbowych dotycząca tego zagadnienia w ostatnich latach wzrasta i tendencja ta będzie postępowała, tak jak to jest w innych krajach europejskich. W 2004 r. udział kontroli, w trakcie których przedstawiciele organów podatkowych przeprowadzili pełną analizę cen przed zakwestionowaniem ich poziomu, wzrósł do 63 proc., czyli 2,5-krotnie w stosunku do 1999 r.
Na podstawie przeprowadzonych badań własnych wykazano, że podmioty doceniają znaczenie prawidłowo prowadzonej analizy zgodności cen transferowych z poziomem rynku. O ile w 1999 r. było tylko 32 proc. spółek, które przeprowadziły taką analizę, to już w 2004 r. odsetek ten wzrósł do 74 proc. Zwrócono też uwagę, że często polityka cen transferowych w grupie podmiotów powiązanych jest już narzucona z góry przez podmiot dominujący, ale trzeba forsować swoje argumenty w polityce ustalania tych cen, biorąc za podstawę specyfikę polskiej rzeczywistości i systemu podatkowego.
Bogdan Świąder


reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marek Nienałtowski

Ekspert Domu Kredytowego Notus

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »