| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Konferencje. Problemy z cenami transferowymi w Polsce

Konferencje. Problemy z cenami transferowymi w Polsce

W 2004 r. udział kontroli, w trakcie których przedstawiciele organów podatkowych przeprowadzili pełną analizę cen przed zakwestionowaniem ich poziomu, wzrósł do 63 proc., czyli 2,5-krotnie w stosunku do 1999 r. - podkreślano podczas forum zorganizowanego przez firmę Ernst & Young.

Podczas konferencji przedstawiono zasady prowadzenia polityki cen transferowych w spółkach oraz zagrożenia dla podatników wiążące się z zawieraniem takich transakcji.
Specjaliści z Ernst & Young omówili praktyczne problemy związane z zagadnieniami dotyczącymi cen transferowych w Polsce, znaczeniem dla funkcjonowania spółek oraz minimalizowaniem ryzyka, które się wiąże z ich zastosowaniem.
Podkreślono, że zasadniczą kwestią jest odpowiednie dokumentowanie tych transakcji, co ma doniosłe znaczenie w razie ewentualnej kontroli ze strony organów skarbowych. Wskazano jednak, że odpowiednie dokumentowanie tych transakcji określone przez art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych może być niewystarczające. Szczególnie, że wiedza urzędników skarbowych dotycząca tego zagadnienia w ostatnich latach wzrasta i tendencja ta będzie postępowała, tak jak to jest w innych krajach europejskich. W 2004 r. udział kontroli, w trakcie których przedstawiciele organów podatkowych przeprowadzili pełną analizę cen przed zakwestionowaniem ich poziomu, wzrósł do 63 proc., czyli 2,5-krotnie w stosunku do 1999 r.
Na podstawie przeprowadzonych badań własnych wykazano, że podmioty doceniają znaczenie prawidłowo prowadzonej analizy zgodności cen transferowych z poziomem rynku. O ile w 1999 r. było tylko 32 proc. spółek, które przeprowadziły taką analizę, to już w 2004 r. odsetek ten wzrósł do 74 proc. Zwrócono też uwagę, że często polityka cen transferowych w grupie podmiotów powiązanych jest już narzucona z góry przez podmiot dominujący, ale trzeba forsować swoje argumenty w polityce ustalania tych cen, biorąc za podstawę specyfikę polskiej rzeczywistości i systemu podatkowego.
Bogdan Świąder


reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Olga Borkowska

Aplikant adwokacki, specjalista z zakresu postępowania cywilnego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »