| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Odpowiadają na pytania przedsiębiorców

Odpowiadają na pytania przedsiębiorców

30 680 informacji bezpośrednich i 9416 informacji telefonicznych udzielono w Punkcie Obsługi Przedsiębiorcy w Krakowie w ciągu czterech miesięcy jego funkcjonowania, czyli od października 2004 roku do końca stycznia 2005 roku.

Wiedząc, że w ewidencji na terenie Krakowa figuruje ponad 90 tys. podmiotów, można przyjąć, że z punktu skorzystała ponad 1/3 właścicieli firm.
Ponadto stronę elektroniczną punktu odwiedziło ponad 20 tys. osób, a prawie 400 przedsiębiorców skorzystało z możliwości zadania pytań tą drogą. Najwięcej informacji udzielili urzędnicy UMK (ponad 25 tys.) i urzędu statystycznego (8342), zaś na stanowisku ZUS informacji udzielono blisko 3 tys. przedsiębiorców, a pracownicy urzędu skarbowego poinformowali blisko 3700 osób.
– Otwarcie punktu było najlepszym pomysłem w ostatnim czasie – ocenia Janusz Kowalski z Małopolskiej Izby Rzemiosła i Przedsiębiorczości, skupiającej drobne podmioty, które ponoszą wymierne straty, gdy ich właściciel zajmuje się sprawami administracyjnymi, fiskalnymi i innymi niż praca w firmie. By „przetestować” punkt, wybrała się do niego 10-osobowa grupa rzemieślników, którzy załatwili swoje sprawy w ciągu mniej więcej 2 godzin, a przy okazji niektórzy odebrali dowody osobiste i prawa jazdy.
Chcąc dowiedzieć się, co naprawdę myślą o tym przedsięwzięciu przedsiębiorcy, od połowy grudnia prowadzono badania ankietowe, którym poddano 73 wybranych losowo przedsiębiorców. Na pytanie, czy powstanie punktu ułatwiło dostęp do niezbędnych informacji, 95 proc. pytanych odpowiedziało twierdząco, zaś na pytanie, czy powstanie punktu usprawniło i skróciło proces rejestracji nowej firmy, twierdząco odpowiedziało 89 proc. respondentów. Na pytanie, czy zakres działania punktu powinien być w przyszłości rozszerzony, 89 proc. pytanych upomniało się o stanowisko informujące o dostępnych dla nich programach unijnych, w związku z czym zapowiedziano utworzenie takiego stanowiska przed marcem 2005 roku.
Punkt, zlokalizowany w referacie Ewidencji Działalności Gospodarczej UMK przy al. Powstania Warszawskiego 10 uruchomiono w celu wspierania przedsiębiorców, zwłaszcza rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej. Znalazły się w nim stanowiska referatu Ewidencji Działalności Gospodarczej UMK, stanowiska pracowników urzędu statystycznego, izby skarbowej i ZUS-u, a także informacja, można tu także pobrać stosowne druki zgłoszeniowe i otrzymać fachową pomoc przy ich wypełnieniu oraz uzyskać wyczerpującą informację na temat czynności, które musi podjąć osoba rozpoczynająca działalność gospodarczą. Dzięki uruchomieniu punktu przedsiębiorcy nie muszą odwiedzać kilku instytucji, by pobrać i poprawnie wypełnić formularze niezbędne przy uruchomieniu i prowadzeniu działalności gospodarczej, lecz mogą je pobrać w jednym miejscu. W Krakowie około 550 osób miesięcznie rejestruje działalność gospodarczą, i właśnie one oszczędzają czas dzięki uruchomieniu punktu. Inicjatorzy jego otwarcia są zdania, że jeżeli idea się sprawdzi, w mieście mogą powstać kolejne tego typu placówki. Otwarcie punktu poprzedza realizację zasady „jednego okienka”, o której mówi niedawno wprowadzona w życie ustawa o działalności gospodarczej. Na razie jednak punkt nie może służyć klientom pomocą w elektronicznym przekazywaniu danych między instytucjami, gdyż nie ma jeszcze ministerialnych rozporządzeń, uruchamiających stosowne łącza teleinformatyczne. Zakończenie procesu musi nastąpić do 2007 roku.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Grochala-Włodek


reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Coris Lex Services sp. z o. o.

Ubezpieczenia ochrony prawnej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »