| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > SOKiK. Biura podróży

SOKiK. Biura podróży

Dwa dni to za mało na zgłoszenie, czy klient akceptuje wyższą cenę wycieczki - orzekł sąd. Biuro podróży nie może potrącać 100 proc. ceny w razie rezygnacji z wyjazdu bez wykazania poniesionych kosztów ani wyłączać swojej odpowiedzialności za błędy w katalogach.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował postanowienia „Warunków uczestnictwa” przedkładanych klientom przez warszawskie biuro podróży.

Biuro postanowiło, że klient może odstąpić od umowy i odzyskać całą wpłaconą kwotę, jeśli koszt wycieczki wzrośnie o więcej niż 10 proc. W takiej sytuacji klient ma 2 dni na podjęcie decyzji. Zdaniem UOKiK, termin zastrzeżony przez biuro jest za krótki. Klient, mimo zachowania należytej staranności, może nie mieć możliwości zgłoszenia swojej rezygnacji – np. na skutek skumulowania dni wolnych od pracy. Tymczasem niezawiadomienie biura o akceptacji wyższej ceny oznacza, że klient zgadza się na podwyżkę. Ponadto z zapisów umowy wynika, że przedsiębiorca może podwyższyć cenę aż do ostatniej chwili przed wyjazdem. Jest to sprzeczne z ustawą o usługach turystycznych, która stanowi, że na 20 dni przed datą wyjazdu cena nie może zostać podwyższona.

Biuro podróży wyłączyło również swoją odpowiedzialność za błędy w druku i nieprawidłowe informacje zawarte w katalogach. Takie działanie stanowi, zdaniem urzędu, rażące naruszenie interesów konsumenta. Dane o oferowanych usługach mają bowiem nie tylko walor informacyjny, ale również stanowią element umowy. Dlatego przy ich redagowaniu przedsiębiorca powinien dokładać szczególnej staranności.

UOKiK zakwestionował również wysokość kosztów odstąpienia od umowy, jakie ponosi klient, który nie wykupił „zabezpieczenia podróży”, czyli stosownego ubezpieczenia. Jeśli rezygnacja z wycieczki następowała później niż na 40 dni przed wyjazdem, klient tracił 100 proc. ceny. Zdaniem urzędu, koszty, jakie poniosło biuro podróży w związku z rezygnacją klienta, powinny być udokumentowane.

Sąd w pełni podzielił argumentację prezesa UOKiK. Uznał wszystkie zakwestionowane postanowienia za niedozwolone i zakazał ich stosowania.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Finesia Consulting Sp. z o.o.

Usługi księgowe i kadrowo-płacowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »