| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Upadłość polskich firm. Raport na temat niewypłacalności

Upadłość polskich firm. Raport na temat niewypłacalności

W 2004 roku zanotowano 1116 przypadków upadłości polskich firm. Jest to aż o 38 proc. mniej niż rok wcześniej, ale liczba bankructw nie będzie już tak gwałtownie malała, bo gospodarka coraz bardziej normalnieje.

Coface Intercredit przygotowała raport na temat przypadków niewypłacalności firm w Polsce w latach 1997–2004. Wynika z niego, iż w ubiegłym roku zanotowano 1116 przypadków niewypłacalności firm. Jest to o 38 proc. mniej niż rok wcześniej. Jednocześnie liczba składanych wniosków o upadłość jest prawie dziewięciokrotnie większa. – Wielu wierzycieli traktuje złożenie w sądzie wniosku o upadłość jako narzędzie mobilizacji dłużnika do zapłaty przeterminowanej należności. Wnioski te są później wycofywane przez samego składającego – komentuje Artur Wiśniewski, wiceprezes Coface Intercredit Poland.
Najwięcej upadłości zarejestrowano w handlu hurtowym – 230, co stanowi 20,6 proc. wszystkich przypadków niewypłacalności. Na drugim miejscu plasuje się budownictwo, z 226 upadłościami, a na trzecim handel detaliczny – 89. We wszystkich tych branżach odnotowano istotny spadek bankructw. Pomimo ogólnie pozytywnej tendencji istnieją jednak branże, których kondycja pogorszyła się w stosunku do roku ubiegłego. Są to: rekreacja, kultura i sport – 60 proc. więcej upadłości, agencje turystyczne – 25 proc. i pośrednictwo finansowe – także 25 proc. więcej przypadków niewypłacalności.
Pod względem terytorialnym najwięcej upadłości miało miejsce w województwie mazowieckim (194), śląskim (170) i dolnośląskim (132). Natomiast najmniej – w podlaskim (15) i lubuskim (20). Wynika to przede wszystkim z rozkładu wszystkich firm na terytorium Polski.
– Prognozujemy, że jeszcze przez najbliższy rok będzie następowała pewna selekcja przedsiębiorstw. Dobra koniunktura gospodarcza w Polsce oraz w krajach, z którymi najczęściej współpracują polscy przedsiębiorcy, będzie wpływała na poprawę kondycji firm – twierdzi Artur Wiśniewski.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marek Matusiak


reklama

Źródło:

GP

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Mandecki

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »