| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Rada Unii Europejskiej. Polska nie poprze patentów

Rada Unii Europejskiej. Polska nie poprze patentów

Rząd Polski oficjalnie zadeklarował, że Polska nie może poprzeć tekstu uzgodnionego 18 maja 2004 r. jako propozycji "dyrektywy w sprawie zdolności patentowej wynalazków realizowanych przy pomocy komputera". Tym samym Rada Unii Europejskiej nie może formalnie przyjąć tego projektu jako jej wspólnego stanowiska.

Bez poparcia Polski, krajom które forsowały projekt w maju, brakuje teraz 16-tu głosów do osiągnięcia większości kwalifikowanej. Nowy system głosowania wszedł w życie z dniem 1-go listopada.



Po szerokich konsultacjach z organizacjami z branży IT i Urzędem Patentowym RP, Rada Ministrów doszła do wniosku że omawiany projekt dyrektywy nie osiąga stawianych mu celów ograniczenia patentowania oprogramowania i metod biznesowych w Europie. Rząd Polski wyjaśnił, że zdecydowanie popiera jednoznaczne regulacje, ale nie dyrektywę w której program komputerowy może być patentowalny.



Komisja Europejska i różne delegacje rządowe niektórych krajów przekonywały iż ten projekt dyrektywy nie pozwoli na patentowanie oprogramowania. Jednakże, na spotkaniu zorganizowanym przez Ministerstwo Nauki i Informatyzacji 5-go listopada, absolutnie wszyscy, włączając w to reprezentantów Urzędu Patentowego RP, Sun, Novell, Hewlett-Packard i Microsoft, jak i prawnicy patentowi, potwierdzili iż projekt Rady UE czyni każde oprogramowanie patentowalnym.



W zeszłym tygodniu, stały reprezentant Holandii przy UE zadeklarował, że Rada UE, która jest obecnie pod prezydencją Holenderską, będzie starać się przekazać swoje wspólne stanowisko na temat dyrektywy o patentach na oprogramowanie do Parlamentu Europejskiego w połowie grudnia. Tymczasem teraz Rada UE będzie musiała renegocjować projekt zamiast przyjąć już teraz nieważną zgodę polityczną z 18 maja. Uprzednio formalne przyjęcie stanowiska było opóźniane formalnie ze względu na niedobór tłumaczy.



Jan Macek z FFII w Polsce mówi: "Kraje takie jak Luksemburg, Łotwa, Dania, Włochy które wnosiły o zmiany podobne do poprawek Parlamentu Europejskiego, ale zostały odrzucone przez wówczas Irlandzką prezydencję, teraz będą miały szansę zaproponować swoje poprawki ponownie, z poparciem Polski. To pomoże zbliżyć treść dyrektywy do wersji Parlamentu Europejskiego który przyjął stanowisko wyraźnie zabraniające przyznawania patentów na oprogramowanie i metody biznesowe".



Władysław Majewski, prezes Internet Society Polska, podkreślił ekonomiczne i społeczne implikacje patentów na oprogramowanie: "Wątpliwy kompromis który Rada UE osiągnęła w maju był największym zagrożeniem dla wzrostu gospodarczego, i dla wolności komunikacji. Żądania systemu patentowego i departamentów patenowych niektórych wielkich korporacji nie mogą nigdy przesłonić interesów gospodarki i społeczeństwa w całości".



Zgoda polityczna Rady UE była pod silną krytyką od momentu kiedy została ogłoszona 18 maja. Politycy z przeróżnych części demokratycznego spektrum, małe i średnie przedsiębiorstwa, programiści i ekonomiści apelowali do Rady UE aby renegocjowała swoje stanowisko. Deutsche Bank Research i PriceWaterhouseCoopers wprost ostrzegały o negatywnych konsekwencjach dla europejskich przedsiębiorstw z branży IT, dla innowacyjności, i dla możliwości osiągnięcia przez UE celów przedstawionych w Agendzie Lizbońskiej. 1-go lipca parlament Holenderski uchwalił rezolucję żądającą od swojego rządu zmiany stanowiska Holandii z poparcia na wstrzymanie się od głosu. 21-go października wszystkie cztery grupy polityczne w parlamencie niemieckim wypowiedziały się przeciwko patentom na oprogramowanie i omawianemu projektowi dyrektywy, i przyjęły rezolucje tego żądające.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

AKSJOM Doradztwo Aktuarialne

Specjalizujemy się zarówno w wycenie rezerw na świadczenie pracownicze (zgodnie z MSR 19 i KSR 6) jak i w usługach konsultingowych na rzecz instytucji finansowych (usługi aktuarialne, Wypłacalność II, zarządzanie ryzykiem, rachunkowość zakładów ubezpieczeń).

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »