| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Umowy > Umowa-współpraca > Kontrakt menedżerski

Kontrakt menedżerski

Kontrakt menedżerski jest nową formą zatrudnienia, zwaną także „umową o zarządzanie”. Należy do rodzaju umów cywilnoprawnych, choć Kodeks cywilny wprost tego typu umowy nie statuuje. Jest wygodnym kontraktem zwłaszcza dla osób dynamicznych i kreatywnych.

Duża swoboda menedżera

Podstawową różnicą między kontraktem menedżerskim, a zwykłym stosunkiem pracy jest brak elementu podporządkowania menedżera. W przypadku umów o pracę podporządkowanie pracownika pracodawcy jest warunkiem koniecznym do zaistnienia takiego stosunku, jednocześnie w ramach tej zależności pracodawca wyznacza pracownikowi czas, miejsce i sposób wykonywania pracy. Kontrakt menedżerski charakteryzuje się ogromną swobodą menedżera – mamy tu do czynienia z elastycznym czasem pracy, którym zarządza sam menedżer. Zazwyczaj przedmiotem kontraktu jest zarządzanie przedsiębiorstwem lub jego częścią w ramach projektu, stąd pozostawia się menedżerowi również wolny dobór środków do osiągnięcia ustalonego celu w prowadzeniu działalności.

Działanie na szkodę spółki a odpowiedzialność karna

Ponieważ takiej umowy z oczywistych względów nie chroni prawo pracy, strony kontraktu powinny zawrzeć w nim warunki świadczeń, które w okolicznościach zawarcia umowy o pracę wynikałyby wprost z Kodeksu pracy. Umowa z menedżerem może określać rodzaj i czas urlopu wypoczynkowego i chorobowego, możliwe jest także zamieszczenie gwarancji minimalnego wynagrodzenia.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Wygoda po obu stronach

Właściciel firmy zatrudniającej również odnosi z tytułu kontraktu menedżerskiego wiele korzyści. Z jednej strony niełatwym może być oddanie własnego przedsiębiorstwa do swobodnego zarządu innej osobie, z drugiej wraz z tym oddaniem przedsiębiorca oddala od siebie ryzyko charakterystyczne dla prawa pracy. Menedżer jest odpowiedzialny za dokonywane czynności inaczej niż zwykły pracownik, którego odszkodowanie względem pracodawcy nie może przekraczać trzykrotności jego miesięcznego wynagrodzenia. Ponadto, przedsiębiorcy nie dotyczą roszczenia menedżera o dodatek z tytułu nadgodzin ze względu na elastyczny czas pracy. Kolejną zaletą ważną dla właściciela firmy są kwestie podatkowe: wydatki menedżera nadają się do wliczenia w koszty uzyskania przychodu. Z kolei sam kontrakt menedżerski jest opodatkowany na poziomie 19%.

Jak bronić się przed mobbingiem w pracy?

Zakaz konkurencji i klauzula poufności

Klauzule o poufności i zakazie konkurencji są coraz bardziej popularne w środowisku pracowniczym, ale nie ulega wątpliwości że w przypadku kontraktów menedżerskich pełnią szczególnie ważną funkcję. Menedżer ma bowiem dostęp do informacji, które rozpowszechnione mogłyby poważnie zaszkodzić przedsiębiorstwu. Stąd zakaz konkurencji dotyczy zarówno prowadzenia działalności konkurencyjnej, jak i bycia zatrudnionym w firmie prowadzącej taką samą działalność. Obok klauzuli o zakazie konkurencji istnieje klauzula poufności, zabraniająca ujawniania informacji o określonej kategorii tajności na zewnątrz przedsiębiorstwa. Złamanie któregoś z tych zakazów wiąże się z wcześniej ustaloną karą finansową, lecz w szczególnych przypadkach może dojść nawet do pociągnięcia do odpowiedzialności karnej, jeśli zarząd spółki uzna, że menedżer działał na jej szkodę. Można wówczas złożyć wniosek o ściganie do prokuratury. 

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Cafe Finance

Ogólnopolskie biuro rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »