| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Umowy > Umowa-współpraca > Jak zawierać kontrakt eksportowy?

Jak zawierać kontrakt eksportowy?

Zawarcie kontraktu eksportowego dla niektórych firm może być decydującym punktem w ich rozwoju, dlatego ważne jest, aby był on skonstruowany w sposób prawidłowy. Jak tego dokonać?

Jaka forma?

Kontrakt eksportowy jest umową kupna - sprzedaży towarów i usług, która jest podpisywana z kontrahentem zagranicznym. Co prawda nie istnieje regulacja nakazująca sporządzanie tego typu dokumentu na piśmie, jednak z uwagi na pewność obrotu praktyka pokazuje zdecydowaną przewagę tej formy. Warto rozważyć także możliwe przyszłe konsekwencje w sferze dochodzenia roszczeń wynikających z niewywiązywania się przez kontrahenta z zaciągniętych zobowiązań - brak ustaleń pisemnych nie będzie w tym przypadku stanowił ułatwienia.

Zobacz także: Wzór kontraktu eksportowego

Sposób zawarcia

Kontrakt eksportowy może być zawarty zarówno w sposób formalny i nieformalny. W pierwszym przypadku chodzi o funkcjonowanie ograniczeń zewnętrznych w stosunku do stron zainteresowanych np. regulamin giełdy przy zawieraniu kontraktu w ramach giełdy. Druga sytuacja odnosi się do braku takich uwarunkowań i pozwala na większą swobodę działań w przedmiocie zawierania przez eksportera i importera umów kosztem bezpieczeństwa transakcji.

Podział kontraktów

Kontrakty eksportowe dzielą się na dokumentowe oraz multidokumentowe:

  • Kontrakt dokumentowy jest sporządzony tylko w dwóch egzemplarzach (po jednym dla każdej ze stron) o jednakowym brzmieniu.
  • Kontrakt multidokumentowy obejmuje nie tylko dwa jednobrzmiące egzemplarze ale również inne dokumenty dotyczące ustaleń umownych (np. oferta, dokumenty dotyczące wysyłki towarów, dokumenty dotyczące odbioru towarów).

Polecamy: Jakie elementy powinien zawierać kontrakt eksportowy?

Ważna lista

Przed zawarciem kontraktu eksportowego warto sporządzić listę elementów, które powinny być szczególnie precyzyjnie określone. Takie uzgodnienia jak te dotyczące kosztów, ilości i jakości mają z punktu widzenia handlowego znaczenie podstawowe, więc warto poświęcić im kilka chwil i umieścić w dokumencie w sposób przemyślany, jednoznaczny i łatwy do zinterpretowania przez drugą stronę oraz osoby trzecie.

Polecamy: serwis Leasing

Działające na rzecz rozwoju przedsiębiorczości agencje i fundacje zalecają także sporządzanie listy pytań kontrolnych dotyczących spraw formalnych oraz spraw merytorycznych.

Kwestie formalne to takie, które odnoszą się m.in. do kwestii podpisania przez uprawnione osoby wszystkich stron dokumentów oraz ich ponumerowania. Sprawy merytoryczne to przykładowo jednoznaczne ustalenie co pokrywa określona w kontrakcie cena (koszty magazynowania, przewozu, płatności), oznaczenie zasad reklamacji, wskazanie progu jakościowego towaru.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Coris Lex Services sp. z o. o.

Ubezpieczenia ochrony prawnej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »