| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Umowy > Umowa-sprzedaż > Rękojmia za wady fizyczne rzeczy sprzedanej

Rękojmia za wady fizyczne rzeczy sprzedanej

Nawet po dokonaniu sprzedaży kupujący ma prawo egzekwować od sprzedającego jego obowiązki dotyczące właściwości rzeczy. W pierwszej kolejności powinien domagać się naprawienia rzeczy lub wymiany na nową, lecz w szczególnych okolicznościach może nawet całkowicie odstąpić od umowy.

Czym są wady fizyczne?

Wady fizyczne są to wady, które wpływają na stan techniczny rzeczy, a także takie, które uniemożliwiają korzystanie z rzeczy w takim zakresie, do jakiego została przeznaczona lub na jakie umówili się sprzedający z kupującym. Wadą fizyczną będzie także brak właściwości rzeczy, o której sprzedawca zapewniał kupującego oraz wydanie rzeczy w stanie niepełnym. We wszystkich wymienionych przypadkach kupujący ma prawo korzystać z instytucji zwanej rękojmią za wady fizyczne. Kodeks cywilny zastrzega jednak, że jeśli kupujący w chwili zawarcia umowy wiedział o wadzie rzeczy, nie może skorzystać z rękojmi.

Brak ceny w umowie sprzedaży

Terminy na skorzystanie z rękojmi

Rękojmia dotyczy tylko wad powstałych przed zawarciem umowy, ewentualnie wad które powstały po zawarciu umowy, ale z przyczyn tkwiących w rzeczy kupionej. Kupujący ma miesiąc od wykrycia wady na powiadomienie o niej sprzedawcy, jednak z upływem roku od wydania rzeczy rękojmia wygasa i nie można się już na nią powołać. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy sprzedawca użył podstępu, by zataić wadę – wówczas można pociągnąć go do odpowiedzialności bezterminowo.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Czasem po stronie kupującego powstaje obowiązek zbadania rzeczy, zwłaszcza jeśli wynika to z pewnych stałych stosunków gospodarczych. W tym momencie termin do powiadomienia sprzedawcy o wykryciu wady kurczy się do miesiąca od chwili, gdy przy dołożeniu należytej staranności można było wadę wykryć.

Żądania kupującego

Kupujący po wykryciu wady i zawiadomieniu sprzedawcy może żądać albo odstąpienia od umowy, albo obniżenia ceny. Nie bez znaczenia jest tutaj postawa sprzedawcy. Jeśli ten zaproponuje naprawę rzeczy lub wymianę jej na nową, kupujący nie może odstąpić od umowy. Wymiany dokonuje się w całości na koszt sprzedającego. Sprzedawca może jednak korzystać z takiego prawa tylko raz, jeśli po wymianie lub naprawie kupujący w dalszym ciągu będzie miał zastrzeżenia, może już bezwarunkowo od umowy odstąpić.

Prawa konsumentów – na nowych zasadach

Sprzedaż konsumencka

Ze względu na ochronę konsumentów, Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej wprowadza nieco odmienne rozwiązania w tej kwestii niż Kodeks cywilny. Ze sprzedażą konsumencką mamy do czynienia, gdy sprzedawcą jest przedsiębiorca, a kupującym osoba fizyczna, która nabywa rzecz na swój własny, prywatny użytek, niezwiązany z prowadzeniem działalności gospodarczej. W przypadku tej formy sprzedaży mamy do czynienia nie z rękojmią za wady fizyczne, ale z reklamacją z tytułu niezgodności towaru z umową. Niezgodność towaru z umową jest pojęciem szerszym niż wada – obejmuje ponadto wszystkie indywidualne uzgodnienia ze sprzedawcą dotyczące właściwości towaru, a nawet zapewnienia wynikające z reklamy rzeczy. Kupujący ma także prawo wyrazić swoje niezadowolenie z powodu błędnego montażu rzeczy lub braku potrzebnej instrukcji do odpowiedniego korzystania z zakupionego produktu.

Wyprzedaże 2014 – poradnik konsumenta

Czas na reklamowanie towaru w przypadku sprzedaży konsumenckiej jest bardziej korzystny niż ten określony przez Kodeks cywilny – są to dwa lata, które mogą być skrócone do roku jedynie w przypadku sprzedaży rzeczy używanej.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Ireneusz Matusiak

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »