| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Umowy > Umowa-sprzedaż > Zakupy przez Internet? Uważaj na pułapki!

Zakupy przez Internet? Uważaj na pułapki!

Niejednokrotnie możemy spotkać w Internecie oferty sprzedaży rzeczy używanych opisywanych przez sprzedawców jako rzeczy znajdujące się w bardzo dobrym, czy wręcz idealnym stanie. Rzeczy te oferowane są najczęściej po wyjątkowo atrakcyjnych cenach. Nabywanie rzeczy używanych jawi się więc jako doskonały sposób kupowania niemal pełnowartościowych towarów po korzystnych cenach. Jakie uprawnienia przysługują kupującemu, gdy stan zakupionego towaru używanego nie zgadza się z entuzjastycznym opisem sprzedawcy? Czy kupujący zawsze w takim wypadku będzie mógł żądać zwrotu pieniędzy?

Sprzedażą towarów używanych zajmują się zarówno przedsiębiorcy, jak i osoby fizyczne, w związku z czym uprawnień kupujących należy szukać zarówno w przepisach kodeksu cywilnego regulujących odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady, jak i przepisów tzw. ustaw konsumenckich - ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego oraz ustawie o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.

Zgodnie z art. 557 § 1 k.c. sprzedawca jest zwolniony z odpowiedzialność z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy. Czy należy więc uznać, że kupując towar używany nabywca w każdym wypadku wiedział o wadzie towaru? Czy zapewnienia sprzedawcy wskazującego, że towar mimo używania znajduje się w idealnym stanie nie mają znaczenia?

Zgodnie z orzeczeniem Sądu Najwyższego z dnia 13 marca 1981r. (III CRN 31/81) „Kupno rzeczy używanej zawsze pociąga niebezpieczeństwo, że rzecz nie odpowiada oczekiwaniom. Upływ czasu i używanie rzeczy, nawet zgodnie z jej przeznaczeniem mogą mieć wpływ na powstanie wad rzeczy, przy czym ich stopień może być różny”. Powszechnie przyjmuje się, iż sprzedawca nie odpowiada za wady rzeczy używanej wynikające z normalnego korzystania z tej rzeczy. W przypadku, gdy wadliwość rzeczy wiąże się z jej nadmierną, czy nieprawidłową eksploatacją, sprzedawca nie odpowiada z tytułu rękojmi tylko, jeżeli kupujący w chwili zawarcia umowy wiedział o stopniu zużycia rzeczy.

Na aukcji internetowej sprzedawca oferuje używaną suknie ślubną wskazując, iż znajduje się ona w idealnym stanie. Po otrzymaniu sukni kupująca stwierdza, iż suknia jest w jednym miejscu rozdarta i posiada przebarwienie. Ponieważ w chwili zawarcia umowy kupująca nie wiedziała o stopniu zużycia sukni będzie mogła żądać obniżenia ceny sukni lub od umowy sprzedaży odstąpić, tj. zwrócić suknię i domagać się zwrotu pieniędzy.

Przeczytaj również: Kiedy można odstąpić od umowy sprzedaży?

Oferując buty sprzedający zapewniał, że mimo użytkowania ich przez rok , buty wyglądają „jak nowe”. Kupujący stwierdził, iż buty posiadają wytartą podeszwę, więc nie wyglądają jak nowe, w związku z czym domaga się zwrotu pieniędzy. Sprzedający nie będzie ponosił odpowiedzialności z tytułu rękojmi ponieważ wytarcie podeszwy należy uznać za wynik normalnego korzystania z butów przez okres roku.

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Nabywanie rzeczy używanych w Internecie, a uprawnienia wynikające z przepisów konsumenckich oraz rękojmi za wady.
Nabywanie rzeczy używanych w Internecie, a uprawnienia wynikające z przepisów konsumenckich oraz rękojmi za wady.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Magdalena Pakosińska-Krawczyńska

Kancelaria Adw. Magdalena Pakosińska-Krawczyńska, chtsanwältin (RAK Berlin), Adwokat niemiecki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »