| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Umowy > Umowa-pracownicy > Jaka powinna być treść umowy o pracę?

Jaka powinna być treść umowy o pracę?

Musisz wiedzieć, że poprzez nawiązanie umowy o pracę pracownik zobowiązuje się świadczyć pracę na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy w zamian za wynagrodzenie. Pracodawca jest zobowiązany do zatrudnienia pracownika i wypłaty wynagrodzenia za świadczoną pracę. W poniższym artykule zamieszczamy informacje jakie powinny naleźć się w umowie o pracę.

Umowa o pracę powinna określać strony umowy, rodzaj pracy, datę zawarcia umowy o prace, warunki pracy i płacy, a w szczególności:

  • rodzaj pracy,
  • miejsce wykonywania pracy,
  • wynagrodzenie,
  • wymiar czasu pracy,
  • termin pracy.

Strony umowy o pracę

Pracodawcą może być osoba fizyczna lub jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej. Natomiast pracownikiem może być tylko osoba fizyczna. W treści umowy o pracę należy wskazać personalia pracownika i pracodawcy. Następuje to poprze podanie imienia, nazwiska, adresu, numeru PESEL, NIP pracownika i pracodawcy. W przypadku, kiedy pracodawcą nie jest osoba fizyczna należy podąć nazwę takiej osoby, jej organizację prawną.

Zobacz: Jak wypowiedzieć umowę na okres próbny?

Rodzaj umowy o pracę

W prawie pracy możemy określić następujące umowy o pracę, spośród których pracodawca i pracownik mogą sobie wybrać najbardziej odpowiednia dla nich umowę:

  • umowa o pracę na okres próbny,
  • umowa o pracę na czas określony,
  • umowa o pracę na czas nieokreślony,
  • umowa o pracę na czas zastępstwa,
  • umowa o pracę na czas wykonywania określonej pracy.

Rodzaj pracy

Wskazanie w treści umowy o pracę rodzaju pracy może nastąpić poprzez podanie nazwy stanowiska, funkcji, zawodu lub oznaczenia zespołu czynności, które będzie wykonywać pracownik. Wskazanie rodzaju pracy może zostać wzbogacone o dodatkowe szczegółowe wyliczenie obowiązków pracownika. Najczęściej wskazanie obowiązków pracownika nazywane jest „zakresem czynność”, jakie ma wykonywać pracownik.

Miejsce wykonywania pracy

Miejsce wykonywania pracy można wskazać poprzez podanie adresu pracodawcy. Miejscem pracy może być siedziba pracodawcy, jak i miejsce znajdujące się poza siedzibą. W przypadku specyficznych prac wykonywanych na dużym terenie, na przykład przez przedstawicieli handlowych, można podać ruchome miejsce pracy, przez wskazanie określonego obszaru geograficznego kraju. Miejscem pracy pracownik może być ponadto dom pracownika, jak ma to miejsce w przypadku telepracy.

Zobacz: Czym jest umowa o pracę?

Określenie wynagrodzenia

Pracownik świadczy prace na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy w zamian za wynagrodzenie. Zobowiązanie pracodawcy do wypłaty wynagrodzenia, jest obok wskazania rodzaju pracy jednym z dwóch niezbędnych elementów każdej prawidłowej umowy o pracę.

Wynagrodzenie pracownika powinno odpowiadać rodzajowi pracy świadczonej przez pracownika, jaki i powinno odpowiadać jego kwalifikacjom.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Król

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »