| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Umowy > Dzierżawa i najem > W jaki sposób korzystnie rozliczyć najem?

W jaki sposób korzystnie rozliczyć najem?

Prowadząc działalność gospodarczą mamy możliwość rozliczania się z fiskusem zarówno na zasadach ogólnych, według stawek 18 i 32 proc., jak i z wykorzystaniem 19-proc. stawki liniowej. W obu przypadkach wydatki możemy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

W przypadku metody liniowej opodatkowaniu podlega każda złotówka uzyskanego dochodu, a przy zasadach ogólnych – opodatkowaniu podlega dochód większy niż 3 091 zł w skali roku.

Z kolei przy najmie okazjonalnym (niezwiązanym z działalnością gospodarczą), można wybrać zryczałtowaną stawkę podatku w wysokości 8,5 proc. (bez możliwości obniżenia podstawy opodatkowania przy pomocy kosztów) lub wspomniane wcześniej zasady ogólne. Każdy z wynajmujących mieszkanie powinien dokładnie skalkulować, co w jego przypadku będzie bardziej opłacalne.

Zobacz także: Wzór umowy najmu lokalu użytkowego

Niska, zryczałtowana stawka będzie atrakcyjna dla osób, które w związku z wynajmem mieszkania nie ponoszą dużych kosztów uzyskania przychodu, obniżającymi zobowiązania wobec urzędu skarbowego. W przeciwnym wypadku należy rozpatrzyć rozliczanie z fiskusem na zasadach ogólnych.

Kosztami uzyskania przychodu będą wszelkie koszty związane z nieruchomością, w tym rachunki za mieszkanie (jeśli nie są wliczone w miesięczny czynsz i płaci je właściciel), kwoty wynikające z odpisów amortyzacyjnych (stawka amortyzacji mieszkania wynosi 1,5 proc. rocznie), ubezpieczenie lokalu, koszty administracji oraz koszty wyposażenia lokalu w pralkę, lodówkę, meble czy telewizor.

Polecamy: W jaki sposób rozliczyć VAT przy sprzedaży wysyłkowej

Odsetki w koszty

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych daje także możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu zapłaconych odsetek od kredytu hipotecznego. Część urzędów skarbowych nie chce jednak uznawać odsetek za koszty najmu, dlatego – by nie popaść w konflikt z fiskusem – najlepiej wystąpić wcześniej z prośbą o interpretację indywidualną w tej sprawie.

Gra jest warta świeczki, ponieważ odsetki od kredytu stanowią gros płaconej raty – w przypadku kredytu na 350 tys. zł, ze spłatą przewidzianą na 30 lat, rata wynosi ok. 2 tys. złotych, z czego odsetki – ok. 1500 złotych. Przy tak dużych kosztach może się okazać, że nie jesteśmy fiskusowi nic winni.

Polecamy: Jak odliczyć VAT bez oryginału faktury?

Dorota Kępka, księgowa Tax Care

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Monika Smulewicz

Dyrektor Działu Usług Kadrowo-Płacowych w FPA Group

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »