REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ogólne Warunki Ubezpieczenia (OWU)

 Tomasz Wolny - Dunst
radca prawny, politolog
Ogólne Warunki Ubezpieczenia (OWU) /Fot. Fotolia
Ogólne Warunki Ubezpieczenia (OWU) /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Praktyka zawierania umów ubezpieczeniowych pokazuje, że w większości przypadków klient przed zawarciem umowy nie zapoznaje się z ogólnymi warunkami ubezpieczenia.

Ogólne warunki ubezpieczenia (OWU) to jeden z podstawowych dokumentów, który reguluje zakres praw i obowiązków stron umowy ubezpieczenia. Najczęściej jednak dokument ten pozostaje dla strony zawierającej umowę zbędnym załącznikiem, w którym zawarte są niezrozumiałe stwierdzenia, specyficzny żargon prawniczy i absurdalne definicje (wszak każdy wie czym jest deszcz. Konstatuje najczęściej klient, że skoro i tak nic z zapisów tych nie zrozumie lub co gorzej – są dla niego oczywistością, to nie będzie również tracił czasu na zapoznawanie się z nimi…

REKLAMA

Jest to podstawowy błąd.

Winna nadmierna kazuistyka czy rutyna?

Problem braku zapoznawania się z zawieranymi umowami, zapisami regulaminowymi i postanowieniami nie dotyczy wyłącznie umów ubezpieczeń. Stan ten jest nagminny i pojawia się zarówno przy zawieraniu umowy z operatorem komórkowym jak i siecią telewizyjną czy innym usługodawcą. Nie każdy jednakże jest świadomy faktu, że o ile w mniej istotnych sprawach życia codziennego konsekwencją braku zrozumienia regulaminu czy niezapoznania się z jego treścią, może być pomniejszy kłopot, o tyle w arcyważnym zagadnieniu jakim jest zawarcie umowy ubezpieczenia, skutki mogą mieć kardynalne znaczenie w przyszłości. Myli się jednak ten, kto twierdzi, iż konsekwencje braku znajomości zapisów np. OWU są problematyczne wyłącznie dla klienta towarzystwa. Doskonale powyższą tezę obrazuje sytuacja jaka powstała po tegorocznej tzw. nawałnicy sierpniowej, w której znacznie ucierpiały liczne zabudowania, gospodarstwa, ośrodki wypoczynkowe oraz całe gminy i miejscowości – położone głównie na Kujawach i Pomorzu.

Polecamy: E-wydanie Dziennika Gazety Prawnej

REKLAMA

Otóż zgodnie z oficjalnymi komunikatami zakłady ubezpieczeń, które likwidowały szkody związane ze wskazanym zjawiskiem atmosferycznym, skierowały ogromne zasoby ludzkie (likwidatorów, ekspertów, rzeczoznawców majątkowych) celem sprawnego przeprowadzenia postępowań likwidacyjnych z możliwie sprawnym procesem wydania decyzji o wypłacie odszkodowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjście naprzeciw klientom nie zmieniło faktu, że zakład szkody likwidował zgodnie z literą zawartą w umowie ubezpieczenia. Klienci zaś, którzy zgłaszali roszczenia, częstokroć po otrzymaniu decyzji nie ukrywali swojego rozczarowania. Najczęstszym powodem niezadowolenia była oczywiście zbyt niska kwota przyznanego odszkodowania. Jednakże problematyczny był również brak uwzględnienia przy likwidacji szkody wszystkich zniszczeń zgłaszanych przez klientów jak np. części zabudowań oraz urządzeń i maszyn. Naturalnym więc efektem był zalew skarg, odwołań oraz wniosków o ponowne przeprowadzenie postępowania.

W znacznej mierze przypadków odwołania takie okazywały się nieuzasadnione a niezadowolenie klienta było wyłącznie wynikiem braku należytego zabezpieczenia własnych interesów na etapie zawierania umowy ubezpieczenia. Ubezpieczający niejednokrotnie nie mieli świadomości jaki jest zakres ochrony ubezpieczeniowej lub czego dotyczą klauzule rozszerzające lub wyłączające odpowiedzialność zakładu, a które to zostały zawarte w ich umowach ubezpieczenia.

Zobacz: Prawo dla firm

Po prostu czytaj

Recepta na uniknięcie problemów jak wskazane powyżej jest stosunkowo prosta i najzwyczajniej w świecie brzmi: po prostu czytaj. Zapoznanie się i zrozumienie treści ogólnych warunków ubezpieczenia, zwrócenie uwagi na zapisy umowne oraz wszelkie klazule pozwoli nie tylko uniknąć nieprzyjemnych sytuacji, ale wręcz może ocalić majątek, zdrowie czy życie. Jest to cena niezbyt wygórowana za spokojną przyszłość i zapewnioną ochronę dokładnie taką jakiej się spodziewamy i jaką potrzebujemy.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

REKLAMA