| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Umowy > ABC umów > Gwarancja i rękojmia na towary kupione na bazarze

Gwarancja i rękojmia na towary kupione na bazarze

Bazary cieszą się nadal dużą popularnością. Oprócz warzyw i owoców często można kupić tam przedmioty codziennego użytku. Czy towar kupiony na bazarze można reklamować?

Pani Monika kupiła patelnię na bazarku. Oferowana była jako wykonana z najnowszych materiałów, do smażenia bez tłuszczu. Ponieważ był to zakup „bazarowy”, konsumentka nie wzięła paragonu, nawet nie pamięta, czy sprzedawczyni miała kasę fiskalną. Na opakowaniu patelni widniał napis: „GWARANCJA!”. Sprzedawczyni zapewniała, że jak pojawi się problem z patelnią, będzie można udać do przedstawiciela producenta w Polsce i złożyć reklamację. Po kilku użyciach i smażeniu bez tłuszczu, patelnia po prostu spaliła się. Konsumenta udała się na bazarek, ale stoiska już nie było. Skontaktowała się więc z przedstawicielem producenta, aby złożyć reklamację z tytułu gwarancji. Przedstawiciel powiedział jednak, że nie jest to gwarancja producenta i on nie odpowiada tylko sprzedawca z tytułu dwuletniej odpowiedzialności za niezgodność towaru z umową.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Czy Pani Monika może coś zrobić?

Dochodzenie roszczeń w takim przypadku może być trudne. Przede wszystkim dlatego, że nie można zidentyfikować sprzedawcy z powodu braku dowodu zakupu.

A gwarancja? Ustawa z dnia 27.07.2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego wymaga, aby gwarancja ustanawiała jakąkolwiek odpowiedzialność gwaranta. Tu takiej odpowiedzialności nie ma – producent nie wskazał, czy w razie wady towar naprawi lub wymieni. Nie określono też, czego tak naprawdę dotyczy słowo „gwarancja”. Można by pokusić się o dochodzenie pewnych roszczeń odszkodowawczych w związku z niejasną reklamą, ale byłoby to trudne, a wynik niepewny. Prawdopodobnie więc Pani Monika nie otrzyma sprawnej patelni.

Czy warto przedłużać okres gwarancji?

W uchwalonych 09.05.2014 r. nowych przepisach projektuje się, że w razie udzielenia gwarancji i niesprecyzowania dodatkowych warunków, stosowane będą zasady Kodeksu cywilnego, co oznacza domyślną 2-letnią gwarancję, domyślną naprawę lub wymianę w ciągu 14 dni. Jest to zmiana na lepsze, która powinna wejść w życie na przełomie 2014 i 2015 roku.

Różnice między gwarancją a rękojmią

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Iwona Zygmunt

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »