REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozwiązanie umowy z operatorem telefonicznym - kruczki w umowach

Federacja Konsumentów
Federacja Konsumentów
rozwiązanie umowy z operatorem
rozwiązanie umowy z operatorem

REKLAMA

REKLAMA

Operatorzy telefoniczni robią wszystko, aby utrudnić rozwiązanie umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Przedstawiamy niechlubne praktyki operatorów.

Rozwiązanie umowy z operatorem telefonicznym

Niedawno jeden z konsumentów zadał nam w swojej skardze kluczowe pytanie: „Gdzie występują największe zagrożenia przy <współpracy> z operatorem”. Statystyki interwencji kierowanych do przedsiębiorców telekomunikacyjnych wskazują, że znacznie łatwiej jest z operatorem umowę podpisać, niż się z nim rozstać.

REKLAMA

Wielokrotnie pisaliśmy już o tym, na co należy uważać, zawierając umowę telekomunikacyjną, ale pierwszy raz tak dobitnie skupimy się na niechlubnych praktykach operatorów.

1. Termin wypowiedzenia. Jak zawsze wszystko zależy od podpisanej przez nas umowy. Właśnie tam znajdziemy termin obowiązywania promocji. Dopiero po jego zakończeniu konsument może bezpiecznie wypowiedzieć umowę, bez narażenia się na jakiekolwiek dodatkowe koszty. Umowę trzeba zwykle wypowiedzieć na miesiąc przed końcem promocji i w tym terminie wypowiedzenie powinno wpłynąć do operatora, a nie zostać dopiero nadane w placówce pocztowej. Zapisy umowne typu: „Jeśli konsument nie wypowie umowy na 60 dni przed końcem promocji, umowa ta przekształca się w umowę na kolejny 24-miesięczny okres promocyjny” są niedozwoloną klauzulą umowną.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Jeśli konsument posiada u operatora kilka usług w tzw. Pakiecie, powinien zweryfikować - czasami nawet w Punkcie Obsługi Klienta, gdyż mógł się zmienić regulamin w trakcie trwania umowy - czy okres wypowiedzenia dla wszystkich usług wynosi tyle samo. Dopiero na drodze sądowej i to też nie zawsze konsumentom udaje się udowodnić, że rozbieżne terminy ograniczają jego prawa, chociażby do zmiany usługodawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Zmiana operatora. Chcąc zachować swój dotychczasowy numer telefonu, konsument powinien udać się do nowego operatora i podpisać z nim umowę o przeniesieniu numeru telefonu. Formularze, które konsument otrzymuje do wypełnienia, już na samym początku zawierają haczyk. Dają bowiem konsumentowi możliwość wyboru jednej z trzech opcji, nie informując konsumenta, z czym będzie się to wiązało. I tak, wybierając punkt „z końcem okresu wypowiedzenia”, konsument będzie zobowiązany do zapłacenia najczęściej jeszcze jednego rachunku za abonament, ale także zwrotu ulgi promocyjnej, jeśli promocja nadal trwa. Dużo bezpieczniejszą opcją jest punkt „z końcem okresu promocji”. Co w praktyce oznacza, że na korzystanie z telefonu w ramach nowej taryfy będziemy musieli chwilę poczekać, jednak umowę rozwiążemy całkowicie bezkosztowo. Dla niecierpliwych albo tych, dla których umowa przeszła już w umowę na czas nieokreślony, operator oferuje możliwość „przeniesienie natychmiastowe/ przeniesienie w dniu …”. W takim przypadku numer powinien zostać przeniesiony maksymalnie w ciągu jednego dnia.

Dotychczasowy operator nie ma możliwości wstrzymania procesu przenoszenia numeru do czasu uregulowania wystawionych faktur, choć jego przedstawiciel może nas o tym informować.

Jak zmienić operatora i wybrać najlepszą ofertę abonamentową?

3. Sprzęt operatora. Kolejną rzeczą, którą w treści umowy bądź załącznikach konsument musi zweryfikować, jest termin i miejsce zwrotu sprzętu wydanego do odbioru usługi: dekoder, antena itp. Nieterminowy zwrot sprzętu może bowiem skutkować naliczeniem uciążliwych kar umownych. Istotne jest również miejsce, gdzie operator oczekuje na zwrot sprzętu: Punkt Obsługi Klienta czy paczka wysłana kurierem. Inny problem z terminowością zdawania sprzętu występuje, gdy następuje zmiana regulaminu i praktycznie wszystkim abonentom przysługuje prawo odstąpienia od umowy. Wielu z nich z prawa tego korzysta, jednak zwrot sprzętu pozostawia na ostatni dzień. Niestety, od naliczonej kary umownej nie można odwoływać się, wskazując na „kolejki” w Punkcie Obsługi Klienta w ostatnim możliwym terminie.

Odpowiedzialność za zniszczony lub zgubiony bagaż

4. Numer tymczasowy. Problem powstaje przy przenoszeniu numeru telefonu, gdy nowy operator, podpisując z nami umowę, niejednokrotnie bez uprzedzenia, jednak oficjalnie w treści umowy, przydziela konsumentowi do chwili przeniesienia numeru numer tymczasowy. Dzieje się tak, gdy wybierzemy opisany wcześniej drugi wariant zmiany operatora. Niektórzy operatorzy oczekują również opłat za abonament z numeru tymczasowego i tak konsument zostaje z dwiema fakturami. Nieprzeniesienie numeru z winy któregokolwiek z operatorów skutkować będzie zamianą numeru tymczasowego na stały. W ten sposób konsument albo bezpowrotnie utraci „swój” numer, albo go zachowa, jednak w ofercie bez promocji i będzie miał dodatkowy niechciany drugi numer.

Jaka jest górna granica odsetek?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców

Dotacje ABM (Agencji Badań Medycznych) finansowane były dotychczas przede wszystkim z krajowych środków publicznych. W 2024 roku ulegnie to zmianie za sprawą środków z KPO. Zgodnie z zapowiedziami, już w 3 i 4 kwartale możemy spodziewać się rozszerzenia oferty dotacyjnej dla przedsiębiorstw.

"DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

REKLAMA

Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

"Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

Sprzedaż miodu - nowe przepisy od 18 kwietnia 2024 r.

Nowe przepisy dotyczące sprzedaży miodu wchodzą w życie 18 kwietnia 2024 r. O czym muszą wiedzieć producenci miodu?

REKLAMA

Branża HoReCa nie jest w najlepszej kondycji. Restauracja z Wrocławia ma 4,2 mln zł długów

Branża HoReCa od pandemii nie ma się najlepiej. Prawie 13,6 tys. obiektów noclegowych, restauracji i firm cateringowych w Polsce ma przeterminowane zaległości finansowe na ponad 352 mln zł. 

Branża handlu detalicznego liczy w 2024 roku na uzyskanie wyższych marż – i to mimo presji na obniżanie cen

Choć od pandemii upłynęło już sporo czasu, dla firm handlu detalicznego dalej największym wyzwaniem jest zarządzanie kosztami w warunkach wciąż wysokiej inflacji oraz presji na obniżkę cen. Do tego dochodzi w dalszym ciągu staranie o ustabilizowanie łańcucha dostaw. Jednak coraz więcej przedsiębiorstw patrzy z optymizmem w przyszłość i liczy na możliwość uzyskania wyższej marzy.

REKLAMA