| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Umowy > ABC umów > Jak prawidłowo zawierać umowy?

Jak prawidłowo zawierać umowy?

Przed podpisaniem każdej umowy, należy przede wszystkim zapoznać się z jej treścią. Podpisanie umowy wiąże się z wyrażeniem zgody na zawarte w jej treści warunki. Jak zatem prawidłowo zawierać umowy?

Bardzo łatwo można zawrzeć wszelkiego rodzaju umowy cywilnoprawne. Wystarczy do tego wyrażenie zgody na proponowane przez drugą stronę warunki transakcji. W świetle prawa zawarcie umowy bynajmniej nie jest jednak niewiele znaczącą formalnością. Należy pamiętać, że strony zawierające umowę, zaciągają wobec siebie konkretne zobowiązania (które mogą być egzekwowane na drodze prawnej - sądowej), określając związane z nimi swoje wzajemne uprawnienia i obowiązki itd. Jedną z podstawowych zasad, obowiązującą dla wszelkiego rodzaju umów, jest zasada (pacta sunt servanda), która oznacza, że:

  • zawarte umowy są wiążące, a określone w ich treści zobowiązania powinny być wykonywane przez strony, które umowę taką zawarły, zgodnie z ich treścią i celem konkretnego rodzaju umowy;
  •  treść zawartej umowy (i określone w niej wzajemne uprawnienia i obowiązki) jest dla stron, które ją zawarły, przyjętym przez te strony prawem kontraktowym, które jest tak samo dla nich wiążące, jak powszechnie obowiązujące przepisy prawa, stanowione przez władze publiczne.

Prawo cywilne wprawdzie dopuszcza kwestionowanie postanowień umowy, która już została zawarta (co polega na domaganiu się uznania za nieważne niektórych jej postanowień lub całej umowy, a nie na żądaniu zmiany treści jej postanowień na inną), ale tylko w określonych przepisami sytuacjach. Najczęściej kończy się to sporem sądowym (tylko sąd w postępowaniu cywilnym może wiążąco orzekać, czy takie zarzuty co do nieważności umowy są czy nie są zasadne w świetle prawa). Również rezygnacja z zawartej już umowy wcale nie jest prosta, bywa jednak możliwa. Może to nastąpić albo za porozumieniem stron (gdy druga strona wyraża na to zgodę), albo w sytuacjach, jakie przewidziane są w samej umowie albo obowiązujących przepisach, oczywiście z zachowaniem określonych w nich warunków, wymogów formalnych terminów itd.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Jak napisać aneks do umowy?

Przed podpisaniem umowy

Przed złożeniem swojego podpisu na formularzu z tekstem umowy, a także na jakimkolwiek innym dokumencie, zawsze należy dokładnie przeczytać ich treść. Trzeba dowiedzieć się, jaki dokument podpisuje się, na czym polegają przewidziane w jego treści uprawnienia, obowiązki itd. i dopiero wtedy zadecydować (biorąc pod uwagę m.in. własną sytuację), czy podane na piśmie warunki umowne są do zaakceptowania. Jeśli nie wszystko w treści umowy jest jasne i zrozumiałe, a także jeśli dokładnie się nie wie, jakie prawne znaczenie ma konkretny dokument (np. weksel), przygotowany do podpisu, zawsze lepiej wstrzymać się z podpisaniem umowy czy takich dokumentów i nie podejmować decyzji o jej podpisaniu. Poza otrzymaniem informacji i wyjaśnień od drugiej strony, warto jest uzyskać kopie takich dokumentów i zwrócić się o odpowiednie wyjaśnienia do prawnika (bezpłatnie porady prawne konsumenci mogą uzyskać u "swojego" Rzecznika Konsumentów).

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Michał Wolny

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »