| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Umowy > ABC umów > Z którą umową do notariusza?

Z którą umową do notariusza?

O tym, że umowę sprzedaży mieszkania trzeba zawrzeć przed notariuszem, wie prawie każdy. Jednak nie jest to jedyny rodzaj umowy jaką trzeba lub można zawrzeć w formie aktu notarialnego.  

Opłaty

Każda wizyta u notariusza generuje koszty. Sporządzenie bowiem każdej z czynności kosztuje. Niestety dla osób stających do aktu są to dosyć duże pieniądze. Są one bowiem w wielu przypadkach uzależnione od wartości dokonywanej czynności. Dlatego też gdy sprzedajemy nieruchomość wartą 2 miliony złotych zapłacimy więcej niż gdy sprzedajemy mieszkanie o wartości 300 tyś..

Przed podpisaniem umowy u notariusza warto zapytać ile będzie kosztowała dana czynność. Notariusz powinien udzielić takiej informacji.

Warto wiedzieć także, że istnieje rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości, które określa maksymalną wysokość taksy notarialnej. W związku z tym notariusz nie może wziąć za czynność więcej pieniędzy niż określa to rozporządzenie. Notariusze nie muszą jednak stosować stawek maksymalnych, mogą dawać upusty i rabaty. Po za tym ceny z notariuszem można negocjować.

Zobacz: Sprzeczność wzorców umownych w stosunkach obustronnie profesjonalnych

Jak zachować się u notariusza

Na początku trzeba wybrać notariusza. Można tego dokonać ze względu na różne kryteria. Można skorzystać z usług tego do którego ma się najbliżej, czy też tego u którego są najniższe ceny.

Gdy już wybierzemy notariusza, należy się do niego udać na rozmowę. Podczas niej opowiedzieć o tym jaką umowę chce się podpisać, czyli jakie są ustalenia stron. Wtedy też warto dostarczyć wszystkie niezbędne dokumenty (m.in. odpis z księgi wieczystej, odpis z Krajowego Rejestru Sądowego, postanowienie o nabyciu spadku, zaświadczenie o zapłacie podatku od spadku, mapy itd.). O tym jakie dokumenty dostarczyć poinformuje notariusz.

Notariusz zbiera informacje i analizuje dokumenty. Na tej podstawie sporządza projekt aktu notarialnego. Projekt ten rozsyła (najczęściej drogą mailową) do stron z prośbą o aprobatę. Następnie wyznacza termin podpisania aktu.

Na podpisanie aktu stawiają się wszystkie osoby wymienione w akcie. Muszą one posiadać dowody osobiste (lub inne dokumenty stwierdzające tożsamość). Notariusz zaprasza przybyłych do swojego gabinetu, gdzie odczytuje treść aktu notarialnego. Tłumaczy przy tej okazji jego treść i odpowiada na pytania stron. Po odczytaniu, akt jest podpisywany przez strony i notariusza.

Oryginał aktu jest przechowywany u notariusza, natomiast strony otrzymują jego odpisy. Warto wiedzieć, że za odpisy również pobierana jest opłata. Jej wysokość zależy od ilości stron aktu. Wszystkich opłat dokonuje się z reguły po podpisaniu aktu ale przed odbiorem odpisów.

Zobacz serwis: Umowa-współpraca

Nie tylko umowy

U notariusz nie tylko spisuje się umowy. Notariusz również:

  • poświadcza dokumenty,
  • spisuje protesty weksli i czeków,
  • sporządza odpisy, wypisy i wyciągi dokumentów,
  • bierze na przechowanie pieniądze i papiery wartościowe,
  • spisuje testamenty.

Wszystkie te czynności również są odpłatne.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Karol Walczak

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »